Motto:
„Nu s-a mai semnat în nici un fel;
era o modalitate de a rupe orice comunicare,
de a se păstra într-un spaţiu de neutralitate,
unde nu mai intervin alte pulsiuni externe.”
Marin Mincu- Intermezzo
„Totul e bine când se sfârşeşte cu bine!” hotărăsc
în timp ce mă las, în sfârşit, într-o relaxare lenoasă într-un fotoliul
mare, confortabil şi pufos. Ne chemase soacră-mea la un aşa zis parastas
al bunicului lui.
„Lui” adică el, curajosul meu consort care mă socoate
imposibilă şi totuşi, rămâne nedescurajat lângă mine. Şi aşa este. Sunt
imposibilă.
Bunicul lui – macedonean (machedonean, cum le place de
fapt să spună), mort acum… treizeci de ani. Intrăm în apartamentul
circular şi privesc tulbure prin spaţiul care fără nici o raţiune pare
curbat cumva.
Prin uşa întredeschisă a sufrageriei zăresc chipuri pe
care nu mi le mai amintesc, sau pe care nu le-am văzut niciodată în
viaţa mea. O gălăgie surdă, zgomot înfundat şi, oarecum confuz, de
farfurii lovite de linguri şi furculiţe întregeşte tabloul cuprins
într-o lumină palidă.
Intrăm în cealaltă cameră, alăturată sufrageriei în care
ne izbim politicos unii de alţii. Sub masca unui zâmbet strepezit, dar
suficient de larg, fiecare se luptă „amiabil” pentru un scaun sau un loc
lângă bufetul suedez de lângă pat.
Încep să mă îngălbenesc puţin câte puţin. Cineva cu voce
suav-curioasă mi se agaţă fluture de umăr şi îmi şopteşte drăgăstos că e
verişoara de la Constanţa. Ceilalţi mă sărută lăptos pe obraz, pe gură,
ori, din grabă, pe ureche şi încep să realizez dintr-o dată cât de rău
îmi e.
Îi arunc lui o privire plină de un „nu mă lăsa” lipsit de
orice fel de rezonanţă şi mă agăţ disperată de haina-i. Braţul lui mă
cuprinde leneş – ocrotitor şi schiţez un vag surâs de recunoştinţă.
Reuşim să ne aşezăm.
Verişoara de la Constanţa salvează situaţia. O ador
dintr-o dată pentru că nu ştie câte urechi are. Îmi deschide geamul
şi-mi ciripeşte numai nimicuri, pentru ca râzând să mă destind.
Cam după două ceasuri conştientizez în sfârşit că suntem
nici mai mult nici mai puţin decât la o pomană. Parastasul de treizeci
de ani de la trecerea bunicului în lumea celor drepţi…
Şi simt şi mai acut izul de tămâie. Întrevăd feţele
pământii din camera mesei prin uşa întredeschisă şi-mi vine să cânt
dintr-odată aria îndrăgostiţilor din Aida în timp ce-şi aşteptau
sfârşitul în peştera blocată.
Sunt impresionată până la lacrimi de o femeie îmbrăcată
în negru, cu dantura cenuşie şi slabă de-i citeşti printre oase. Fiinţa
mitologică se aşează chiar lângă mine şi aştept din moment în moment
să-şi scoată coasa de undeva din mimul ei de sâni, sau poate din cotul
ciolănos din stânga mea.
Bunica lui îşi face apariţia în cameră: femeia – copil,
cu reminiscenţe paralitice. Îi curg lacrimi din ochi când mă vede. Mi-e
milă de ea şi-aş vrea s-o pot ajuta cu ceva, dar nu reuşesc să-mi adun
fiinţa împrăştiată în fiecare din cei de faţă.
Îmi şopteşte furişat că eu sunt nepoata preferată şi apoi
se adresează tare celorlalţi, rămaşi cu furculiţele în aer, cum că ea a
zis întotdeauna să fiu tratată cum trebuie Se întoarce apoi spre mine
şi cu un aer tainic, conspirativ, îmi spune încet, numai pentru
timpanele personale: sunt de-a lor de acum, dacă port numele lui-lor.
Mă sărută până la epuizare şi, tremurând se aşează în
dreapta mea. Găsesc puterea să supravieţuiesc „potopului”, după care
scena se sfârşeşte cu amintiri povestite în aromână.
Toată lumea sporovăie fericită şi râde. Râd şi eu cu gura
până la urechi deşi sunt româncă sadea şi nu pricep o iotă din tot ce
aud. Observ că fiecare muşchi: buzele, tot chipul meu e un nesfârşit
zâmbet pe care aş vrea să-l dărui tuturor, dar nu reuşesc.
Peste alte câteva minute mi se spune că acuşi vine şi
rândul nostru la masă şi o anume Lenci (despre care aflu că a fost în
război încă din mediul uterin cu soacra mea) îmi pune plocon în braţe un
pachet. „E de sufletul bunicului”.
Desluşesc o cratiţă, un prosop, ceva ce cred că e o
lingură şi îngaim înspăimântată un „bogdaproste”. Se ciocneşte, se bea
în sănătatea fiecăruia. Văd bătrâni şi bătrâne vineţi, ameţesc, sunt
scoasă din flanc de verişoara de la Constanţa şi mă uit recunoscătoare
la izbăvitoare.
El – prinţul consort discută cu un domn bine şi bun
despre care apuc să aflu că e unchiul meu prin alianţă, tatăl norocului
meu constănţean.
În cele din urmă mă apucă o foame felină, înfulec tot ce
găsesc şi sunt rând pe rând felicitată de cei din jur pentru bravură.
„Unei femei la casa ei nu-i şade bine slabă” e o frază care pluteşte
undeva în aer, prin preajma urechilor mele.
Mi se încâlceşte orice imagine, văd un pat undeva, dar
mi-e neclar unde exact şi rămân cu via senzaţie că m-am aşezat pe el.
Răsuflu uşurată şi-mi promit să studiez mai bine
situaţia. Văd chipul îngrijorat al lui aplecându-se peste faţa mea şi
cad într-un soi de aer – apă mlăştinoasă şi întuneric.

Vă propune o călătorie în lumea artelor, oferindu-vă articole despre lansări de carte şi reviste, recenzii, interviuri cu scriitori renumiti, dar si cu tinere condeie. De asemeni veţi avea parte de concursuri literare, de o categorie alocată iubitorilor de epigrame, dar şi de o alta pentru cei care stiu că un popor fără istorie nu are viitor. REVISTA CHRONOS-PENIŢA DE AUR
Bine aţi venit!
Revista Chronos şi Agenţia izvor de cultură promovează arta, de aceea vă aşteptăm cu informaţii despre evenimente culturale: lansări de carte şi reviste, vernisaje, prezentări de artă fotografică. De asemeni aşteptăm să fim contactaţi de scriitori consacraţi sau mai putin consacraţi, pentru a le publica opera. Contactaţi-ne pe adresa: izvordecultura@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu