Încep
umila mea scriere despre volumul poetei Mihaela Aionesei cu un citat
din marele Blaga, care a definit poezia cu următoarele cuvinte: „Poezia
este un veşmânt în care ne îmbrăcăm iubirea şi moartea”!
Când
mi-a căzut acest volum de versuri în mână, m-am grăbit să citesc, mi-am
zis că o să-l citesc pe nerăsuflate, cu mult nesaț, apoi brusc după
câteva poezii m-a cuprins o stare ciudată și deși voiam să continui,
ceva din lăuntrul meu mă oprea. Mai târziu când am reluat și finalizat
lectura, mi-am dat seama că pentru a citi poezia Mihaelei ai nevoie de o
stare de liniște interioară, deoarece slovele din volumul „ Anotimp
(I) Legal- Lumina” m-au purtat prin aproape toate sentimentele umane
posibile: bucurie și dezamăgire, extaz și agonie, dragoste de viață, ură
spontană față de firescul destinului etc.
Poezia
denotă multă maturitate și har în mânuirea cuvintelor, nu folosește
cuvinte multe și aride de sens, evită digresiunea în expozeul liric din
aproape fiecare poezie. Construcția poetică este armoniasă chiar dacă
din forma grafică a textului nu rezidă asta, acest lucru este asigurat
de forma inegală a strofelor, masura variabilă și de folosirea cu mare
inspirație a versului liber. Versul liber la Mihaela Aionesei degajă
feminitatea versurilor, armonia și muzicalitatea diferită a fiecărei
poezii din acest volum.
Un
alt aspect deosebit al acestor poezii îl constituie alăturarea de
modern și clasic în accepțiunea de dicționar al acestora. Tematica
poeziilor constituie un caleidoscop bine articulat și armonizat unde se
întrepătrund teme ca: religiosul, dragostea vie și cea ideală,
însingurarea, criza omului modern, bucuria romantică, dar și dezamăgirea
specifică romantismului. Astfel, volumul ne oferă o trecere de la
elemente romantice și puțin simboliste până la expresii de factură
modernistă și postmodernistă.
Poezia
de deschidere, ( După 22 de ani ), ne arată capacitatea de comunicare a
autoarei, textul în sine te pune pe gânduri și mereu găsești sensuri
noi, te face să te gândești la ce suntem noi după 22 de ani de după
decembrie: ,, și ninge, iubite/ din cerul plin de rouă/ rămâne o singură
așteptare/ a mea ”. Te poate duce și la trăirea unei iubiri
redescoperite, dar care după entuziasmul revederii emană glacialitate în
care doar amintirea subzistă: „ când clipe, când redute/ și inimi
spintecate-n două /strecoară amintiri/prin vene pitulate stau toamne”.
Un
iz de simbolism se revarsă din poezia (Simfonie în alb negru ) „Văd
cum te rostogolești printre sunete/ fără să știi pe care clape să te
arunci/ inima ia forma pianului /simfonie alb negru”. Apare și Bacovia
și Iuda și Iisus în versuri, originar mi se pare întâlnirea acestora cu
eul liric al poetei în aceași poezie, lucru care denotă faptul că
autoarea pe lângă talent are și știința alăturării semantice atât de
diferitelor personalități biblice și poetice, semn că maturitatea din
poezii le sale se bazează și pe multă profunzime.„ Bacovia îmi umblă
prin suflet/ cu abatoare de miei/trupul chircit într-un bob/ coboară în
adânc, sărutul lui Iuda,/ fântânile dau în clocot(…) Iisus strecoară
lumea prin ciur/ bulbi de rouă pocnesc ”. De la întâlnirea cu poezia
Mihaelei nu putea lipsi, evident nici unicul „Eminescu”, care în
viziunea autoarei a fost chemat de „Creator” după cea făcut lumea (
poezia De atunci): „ apoi a strigat/ să vină poetul/ și a venit ca un
ram de măslin înflorit/ Eminescu/ cerul a devenit acvariu/ mările au
plâns luceferi / umbrele toate s-au aprins/ când pământului i-a fost dat
poetul”. Am descoperit și o artă poetică pe care n-am s-o comentez, ci o
să las slovele să se comunice singure , căci vorba marelui critic Tudor
Vianu în Dubla intenție a limbajului și problema stilului, „ Cine
vorbește comunică și se comunică. O face pentru alții și o face pentru
el”. ( La nașterea unui poem), „ câteodată am chef să deșir cuvinte pe
orizontală/ până le pierd urma sau sensul(…) mă adun în sânge, năvălesc
spre degete/ e ca o naștere mult așteptată/ pentru care strâng cât pot
pământ în oase/ cioplesc umbre să înflorească puieți” iar finalul anunță
condiția de a a deveni poet în percepția creatoarei de stihuri Mihaela
Aionesei : „târziu de tot învăț cum se deșiră umbra/ fără să înnod
lumina/ atunci poate mă veți putea numi poet”.
Mă
opresc aici, lăsându-vă plăcerea de a descoperi printre versurile
acestea, multă hrană spirituală îmbrăcată într-un lirism desăvârșit și
captivant. În încheiere o să folosesc un clișeu specific elevilor mei,
atunci când argumentează apartenența unei poezii la genulul liric care
ar spune: aceste poezii din volumul „ Anotimp(i)legal- lumina ”, aparțin
genului liric deoarece autoarea își exprimă în mod direct sentimentele,
poeziile au toate trăsăturile genului lyric, iar titlul volumului
anticipează ( în mod enigmatic) mesajul textului.
Pr.dr. Alexandru Surdu-Târgu Secuiesc
Pr.dr. Alexandru Surdu-Târgu Secuiesc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu