O NOUĂ CARTE ÎN UNIVERSUL PRIETENIEI
MARIAN MALCIU, CAPTIV PE TĂRÂMUL COPILĂRIEI, Editura PIM, Iaşi, 2013, volum editat sub egida Asociaţiei Universul Prieteniei
Aproape că nu este om care să nu se fi simţit „Captiv pe tărâmul copilăriei”. Nevoit sau de bunăvoie, el rămâne ancorat în amintirile celui dintâi Rai, raiul de unde purcede fiinţa. Acolo „omenirea aleargă fără încetare să-şi potolească setea idealurilor sale de dragoste, de bunătate, de frumuseţe, de perfecţiune” – spune Marian Malciu, citându-l pe Francesco Orestano, filozof italian – în motto-ul cărţii cu titlul mai sus amintit.
Tărâmul copilăriei nu este unul
îndepărtat, ci unul pe care-l aducem mereu aproape, chiar dacă apare
uneori ca din aburi, ca din fum, pentru că este rupt din chiar fiinţa
noastră. Altfel, n-am putea să-i cutreierăm potecile, de câte ori ne
vine dor de el, ca de inconfundabilul „acasă”.
Stilul folosit de narator în acest volum,
proiectat a fi unul pentru vârstele fragede, este unul direct, sfătos,
antrenant, aproape interactiv, vioi, alert, atrăgând cititorul ca
într-un joc neasemuit, pe care-l putem juca şi singuri şi împreună:
jocul de-a visele şi de-a amintirile.
Exclamaţiile şi interogaţiile vin să
argumenteze această afirmaţie. Aici, vocea auctorială îşi are cuvântul,
cu acelaşi aplomb şi cu aceeaşi îndrăzneală cu care vorbeşti cu
prietenii sau cu propria familie.
Nici o reticenţă, nici timiditate, nici
sentiment de frustrare din pricina vârstei. Autorul devine el însuşi
copil, pe măsură ce istoriseşte aceste povestiri. El ne introduce direct
în atmosfera de şcoală, când elevii aşteaptă semnalul vesel şi
eliberator al clopoţelului, care vesteşte recreaţia –„momentul acela magic” – „de parcă, pentru o clipă, cineva ar fi dat drumul Veseliei din chilia în care până atunci fusese ferecată”. În acest fericit răstimp – toate năstruşniciile îţi trec prin minte.
Autorul presară frecvent, consideraţii proprii: ”Lasă
că nici la ore nu scapi de vocea aceea care te „îndeamnă” să te iei la
întrecere cu doamna la vorbit… neîntrebat, fireşte”.
Proiectarea visului unei nopţi de iarnă,
ca-n orice poveste, îl poartă pe copil – adică pe eroul principal – care
nu e decât autorul însuşi – ca în vis, într-un peisaj cunoscut din
Cartea Sfântă, într-un grajd unde se află o iesle. Aici, pruncuşorul
abia născut, îi vorbeşte copilului şi-i oferă ceea ce el visa, dar nu
avea îndrăzneala să spere că va căpăta: o pereche de patine adevărate.
Totul într-o atmosferă feerică, cu o lumină strălucitoare care-l
învăluie pe copil, pe fundalul unor cântări celeste. Se poate spune că
acest copil trrăieşte Crăciunul în vis.
Că în braţele duioase ale mamei, visul
devine realitate şi copilul capătă darul cerut, aproape că nu mai are
însemnătate. Visul avea să-i creeze cadrul în care, copilul vorbeşte cu
Dumnezeu în noaptea cea sfântă a Ajunului Naşterii.
Întâmplarea îl obligă pe copil în conştiinţă şi, de câte ori îşi aminteşte de ea, promite că nu mai face nici o boroboaţă.
În a doua povestire, „Cloşca Mamă”
intrăm în atmosfera primăvăratică a ogrăzii bunicilor, unde bunica a
pus în cuibarul cloştii, vreo 30 de ouă. Micile miracole ale naturii din
curtea şi grădina părintească, au darul de a-i uimi peste măsură pe
prichindei care cercetează atenţi, cu ochii rotunjiţi a mirare, fiecare
colţişor. O întâmplare vine să tulbure liniştea curţii. Puişorii şi
cloşca sunt confruntaţi cu o mare primejdie: gaia vine pe neaşteptate şi
fură doi pui. A doua zi, o răpeşte pe cloşcă. Puişorii rămân singurei
şi bunica preia rolul de cloşcă, ceea ce-i face pe puişori s-o adopte.
Copiii, deşi întristaţi de păţania cloştii, învaţă să se apere şi să stea permanent uniţi, lângă mămica lor.
Aflăm şi întâmplări despre „O răţuşcă” – de data aceasta, în versuri.
În natură, ca şi pe lângă casa omului,
toate lucrurile şi fiinţele au rostul lor firesc, temeinicit din
strămoşi şi păstrat cu sfinţenie.
În povestirea „Bătrâna”
– poate cea mai frumoasă şi mai emoţionantă din tot volumul – Tudor,
meditând în grădină la frumuseţea creaţiei divine, trece cu lejeritate
pe tărâmul amintirilor. O floare din grădină îi atrage atenţia şi o
culege. Cu ea în palmă, caută umbra bătrânului nuc, care-şi răsfira
crengile generos. Şi, pe băncuţa de lângă nuc, somnul îl fură şi-l
proiectează cu ani în urmă, la întâmplarea cu iapa numită „Bătrâna” pe
care o pierduse odinioară.
Marian Malciu posedă o artă a naraţiunii
perfectă. Cu puţină imaginaţie, te transpui în povestire şi trăieşti
întâmplările de parcă ar fi fost ale tale. Şi într-aceasta constă
măiestria autorului.
Adeseori, între om şi animal se creează o
simbioză, născută dintr-o afecţiune a omului pentru animal. Şi de data
aceasta, Tudorel, după ce salvează iapa al cărei lanţ era prins într-o
cracă, porneşte pe spinarea calului care-l duce către casă. O adevărată
aventură, pe care noi o urmărim cu sufletul la gură. Va ajunge târziu,
după ce, la un obstacol din drum, Tudor cade în ţărână, dar este
protejat de cal şi-şi reiau drumul. Povestirea este chiar palpitantă şi
istorisită cu mult farmec. Iapa vorbitoare se dovedeşte a fi sfetnicul
copilului de 7 ani.
Ajuns acasă, bunicul îi descifrează tainele îngrijirii animalelor, cu grijă, devotament, blândeţe şi dragoste.
Aventura primului călărit este pentru copilul Tudor, nemaipomenită. El nu o va uita niciodată.
Proiectarea personajului principal în
două planuri diferite, planul real şi cel imaginar, provocat de visul
care-l întoarce în copilărie, este un procedeu des întâlnit, iar
rezultatul este peste măsură de mulţumitor.
Bucuria lecturii pentru un copil crescut
de la şapte ani cu jocuri pe calculator, nu s-a şters niciodată şi eroul
principal din istorisirea: „Între carte şi computer” – ne
aminteşte de importanţa cărţilor în viaţa noastră. Bucuria lecturii
unei cărţi pe hârtie, a răsfoitului şi privirii imaginilor, nu poate fi
înlocuită de nimic. Vizita la librărie sau la bibliotecă sunt, de
asemenea, mijloace eficiente pentru procurarea cărţilor captivante.
Povestea este o invitaţie la reîntoarcerea la lectura pe suport clasic,
de la care avem numai de câştigat. Ea pledează pentru respectul faţă de
cuvântul scris şi antrenarea la lectură. Dar, mai cu seamă, povestea
scoate în evidenţă faptul că unul din cei mai buni prieteni ai omului
este cartea, care te însoţeşte oriunde şi te învaţă lucruri minunate şi
în acelaşi timp, foarte plăcute.
O altă povestire minunată este „Lumea copilăriei”
– o lume care nu are graniţe. Reflecţiile asupra acestei lumi îl
proiectează pe scriitor cu multe decenii înapoi, la vremea copilăriei
lui, prilej pentru o amintire nespus de dragă: aceea în care a văzut
marea pentru prima dată. Vremea când, copil fiind, alerga prin nisip
spre apă ca s-o poată adulmeca, mirosi, gusta şi mai ales, să o mângâie
ca pe o fiinţă vie, nesfârşită ca întindere, tulburătoare şi foarte
limpede, cu reflexe divers colorate care luceau în bătaia razelor
soarelui şi a lunii. Copilul simte îmbrăţişarea primului val dantelat de
spumă care sărută ţărmul. E atât de fascinat încât nu-i vine să mai
plece de acolo. Dar niciodată nu a putut uita gustul sărat al mării.
Primele lecţii de înot şi plută de la
tatăl său, primele castele de nisip, primele prietenii cu alţi copii
veniţi de pretutindeni. La mare poţi lega prietenii trainice.
Altă povestire se referă la „Vacanţa de Crăciun”
– aşteptată cu înfrigurare de toţi copiii. O îmbinare de versuri şi
proză, dau farmec povestirii. Prilej pentru autor să facă portretul
bunicii lui, care i-a rămas ca o iconiţă în suflet. Respectarea
tradiţiilor, mersul cu colindatul în Ajun de Crăciun, mersul cu Steaua,
toate acestea sporesc farmecul acestui anotimp mirifc, înveşmântat în
mantie albă.
Dar, cea mai mare bucurie este pentru copii, primirea darurilor de sub brăduţ în Noaptea Naşterii Sfinte.
„Să ne alegem meseria!”
– îl are ca protagonist pe Ionuţ – un puşti care este tentat să-şi
aleagă mai multe meserii: bucătar, doctor, agricultor, silvicultor,
cofetar, croitor. La fiecare meserie, Ionuţ îşi manifestă dorinţa de a o
profesa.
Dar copilul mai învaţă că orice meserie
este importantă, mai ales dacă e făcută cu pricepere şi dăruire, pentru
că, fiecare contribuie la bunăstarea omului. Atunci îţi va aduce
satisfacţia lucrului împlinit. Dar mai ales, faptul că fiecare meserie
are tainele ei, care trebuie desluşite şi învăţate temeinic.
La sfârşitul povestirii, copiii sunt invitaţi să se gândească bine ce meserie e bine să facă în viaţă.
Marian Malciu manifestă un înalt simţ artistic şi o mare responsabilitate în tot ceea ce scrie.
„Muntele sihaştrilor” – ultima
povestire – are drept cadru, la fel ca şi povestea de început, mediul
şcolar. De data aceasta, protagonist este Andrei. Pentru că s-a întors
de curând dintr-o călătorie în Grecia, el este invitat de colegi şi
prieteni să povestească această uimitoare aventură de pe Muntele
sihaştrilor, adică Sfântul Munte Athos. Adunaţi într-un parc, după
terminarea orelor, copiii îl ascultă cu atenţie pe colegul lor Andrei,
uitând de timp şi de locul în care se află şi călătorind cu închipuirea
pe meleaguri elene. Ei află unde este situat şi de unde vine numele lui.
Cu acest prilej, autorul oferă date şi informaţii despre inima
Ortodoxiei, despre monahii care-şi duc traiul acolo şi se roagă pentru
ei şi pentru lume. Primii pustnici s-au aşezat acolo prin anul 100 după
Hristos. Un bun prilej de întoarcere la legendele şi istorisirile legate
de aceste locuri sfinte ca şi de oamenii care au dobândit prin nevoinţă
şi rugăciune, faima de sfinţi. Copiii participă activ la această
povestire, împărtăşindu-şi cunoştinţele aflate pe internet sau în urma
unor pelerinaje pe care le-au făcut cu părinţii. Tot ce ţine de aceste
locuri sfinte este povestit de copii: arhitectura mănăstirilor şi a
schiturilor, descrierea florei şi faunei, bucătăria athonită din care
lipseşte cu desăvârşire carnea de origine animală, istoria acestui
munte, primejdiile prin care au trecut monahii din pricina unor
năvălitori şi jefuitori, de-a lungul secolelor. Chiar şi despre
ritualurile de desfăşurare a rugăciunii şi slujbelor religioase care
dobândesc o importanţă deosebită în viziunea copiilor ca şi despre
turismul religios care se face acolo.
Cu un deosebit tact pedagogic, Marian
Malciu strecoară în povestirile sale pentru copii, multe sfaturi, pilde
şi învăţăminte. Dar, textele nu sunt lipsite de un umor sănătos şi
şugubăţ care sporeşte plăcerea lecturii.
Cartea se adresează copiilor din clasele primare şi de gimnaziu şi este o lectură auxiliară la manualul de limba română.
Autor,
CEZARINA ADAMESCU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu