ETERNUL SHAKESPEARE
Mare om a fost SHAKESPEARE! Ca și Homer el a fost și a rămas o
legendă. Localitatea nașterii lui poartă în nume strata latină, ford-ul
anglosaxon și avon-ul celtic, adică Stratford-on-Avon, care împreună cu
normanzii au format poporul englez. Viața lui e făcută din supoziții și
controverse. Înainte de a fi om și poet, el păstrează o puternică
pasiune actoricească. Ajuns fugar la Londra, în urma unor contacte cu o
trupă de teatru, se întânlește cu Burbage, un concetățean, care era
proprietarul unei săli de teatru, luându-l pe lângă el. Imediat tânărul
Will le-a devenit util actorilor în treburi de repertoriu, văzând în el
un iscusit improvizator al pieselor de teatru. De acum înainte,
ascensiunea lui nu va mai putea fi oprită. Aș face o paralelă cu tânărul
nostru Eminescu care și el, fiind luat de val, fuge cu trupa de actori,
părăsind școala. „Marele Will”, cum îl numește Eminescu, trecând prin
furcile caudine ale teatrului, de la păzitorul hergheliei de cai la un
mare actor și regizor, este adulat și adorat de iubitorii scenei.
„Încălțând coturnii, Shakespeare poate să sufere comparație cu orice
Roscius din Antichitate; frumos ca Apollo, seducător ca Mercur,
accentele lui fac să vibreze scena.” (Ben Jonson). Mediul londonez în
care intră e un mediu de poeți-actori, boemi, ușor vulgari, cu nume
scurte, ca Kit, Ben, Frank sau Will. Lui îi plăceau jocurile de spirit,
încrucițările de idei, notele de frondă ale inteligenței, ascuțișurile
polemice, paradoxurile, încrucișările de vițiu, inteligență și poezie.
De aici până la marile lui piese de teatru nu mai e mult. Mai întâi se
alătură celor mai iscusiți actori ai timpului, apoi revoluționează arta
scenică și decorurile, dicția, costumele, temele, subiectele.
Unii critici i-au contestat existența și chiar paternitatea operei,
spunând că numele lui e un nume de împrumut. În realitate omul era un
arivist cu o instrucție rudimentară, fără simț de răspundere în viața
familiară, șicanar, procesiv, iubitor de câștiguri pecuniare. De aici
întrebarea: e cu putință ca într-un asemenea om să se fi ascuns
magicianul din „Romeo și Julieta”, frământatul de nevoia adevărului din
„Hamlet”,, poetul din „Visul unei nopți de vară” sau din „Ultimele
sonete…”, gânditorul politic din „Iuliu Cezar”, istoricul din „Richard
aș III-lea”, înțeleptul din „Furtuna”, psihologul pătrunzător din
„Macbeth”, în general comentatorul și rapsodul atâtor pasiuni și
neliniști, al atâtor căutări și înțelesuri asupra existenței umane?
Drama vieții lui se aseamănă cu drama vieții lui Homer. Amândoi
răscolitori de pasiuni și amândoi negați. Nu se poate, zic unii critici,
ca într-un om să fi existat atâta putere de muncă. Ei contestă oamenii
nu și opera lor.
Câmpul operei shakespearieane este imens. El a cuprins în operă
aproape toate direcțiile vieții: epopei, lumi și epoci, caractere
diverse, jocuri mergând de la nebunie până la înțelepciune și de la
viciu până la virtute, procese de conștiință și sociale, aspecte
multiple și controversate din viața condiției umane. Personajele lui
trăiesc o viață reală, magia și supranaturalul care la înconjoară adesea
întăresc acestă viață reală, prin amplele colorări emotive, făcând-o
mai comunicativă și mai palpitantă.
El se inspiră din istoria Angliei, din antichitatea greco-latină, din
dramele contemporane lui, din comedia burlescă a înaintașilor, din
comediile spumoase ale epocii, din anticii tragicieni greci Eschil
,Sofocle și Euripide, din Homer, din scriitorii latini.
„Scena- spune Coleridge- era pe vremea lui Shakespeare o încăpere
goală, cu o pătură în chip de cortină, dar el a făcut-o un câmp pentru
monahi.”
Opera lui e profund națională, indiferent că personajele sunt grec,
latin, italian sau francez. Situațiile descrise și dezbătute în teatrul
lui poartă pecetea vieții engleze. Ea oglindește prefacerile Renașterii,
în felul cum se regăsesc în societatea elisabetană.
Teatrul lui ne pune în față un mare poem al omului. Existăm,
deopotrivă, prin înălțările ca și căderile noastre, cu marii lui eroi .
Ne integrăm cu toții într-o mare dialectică umană. Umili sau notorii,
învinși sau învingători, toți avem aceeași soartă.
ION IONESCU BUCOVU

Vă propune o călătorie în lumea artelor, oferindu-vă articole despre lansări de carte şi reviste, recenzii, interviuri cu scriitori renumiti, dar si cu tinere condeie. De asemeni veţi avea parte de concursuri literare, de o categorie alocată iubitorilor de epigrame, dar şi de o alta pentru cei care stiu că un popor fără istorie nu are viitor. REVISTA CHRONOS-PENIŢA DE AUR
Bine aţi venit!
Revista Chronos şi Agenţia izvor de cultură promovează arta, de aceea vă aşteptăm cu informaţii despre evenimente culturale: lansări de carte şi reviste, vernisaje, prezentări de artă fotografică. De asemeni aşteptăm să fim contactaţi de scriitori consacraţi sau mai putin consacraţi, pentru a le publica opera. Contactaţi-ne pe adresa: izvordecultura@yahoo.com
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu