EMINESCU ȘI DULCEA LUI MAMĂ
Se știe că Eminescu și-a iubit mama mai mult ca orice pe acest
pământ. Ea a deschis ochii poetului în lume cu poveștile și eresurile pe
care i le spunea în scurta lui copilărie trăitoare la Ipotești. Mama
l-a învățat primele buchii ale cărții, i-a transmis dragostea de natură,
de folclor și de pământul natal.
Raluca Iurașcu, numită așa înainte de căsătorie, se trăgea dintr-o
familie cu filiații în vechimea istorică a acelor ținuturi, mergând până
în vremea lui Gheorghe Ștefan, voivodul Moldovei. Tatăl ei, stolnicul
Iurașcu, din Joldești avea o genealogie care se pierdea în vechimea
câtorva secole până pe la 1600. Vasile Iurașcu, căsătorit cu Paraschiva
Brihuescu-Donțu, țărancă, fiica nelegitimă a Caterinei Brihuescu, făcută
cu Alexa Potloff, poreclit Donțu, un refugiat rus, și-a întemeiat o
mare familie, cum era tradiția acelor timpuri, având nouă copii, Raluca
fiind al șaselea copil. ( De altfel și Raluca la rândul ei a născut 11
copii) Iată-i la rând în ordinea nașterii : Maria (Marghioala),
Iordachi, Costachi, Fevronia, Safta, RALUCA, Ion, Olimpiada, și Sofia.
Soția lui Vasile Iurașcu s-a prăpădit în anul 1834 într-un accident
stupid, descris chiar de soț : „ În anul 1834 Noiembrie în 27 zile marți
la 7 ciasuri s-au prăvălit trăsura și din acea struncinare la opt
ciasuri din ziua aceea și-au dat și sufletul soția me Parascheva cu care
am viețuit peste 30 de ani.” Căpitanul Matei Eminovici povestea despre
mama sa : „Avea pretenții de nobleță față de tata, zicând că
Iurăsceștii, străbunii ei, au fost boieri de I-îia ordine. Tata n-o
contrazicea, decât îi obiecta că, la drept vorbind, mai nobil a fost
Donțu decât Iurăsceștii” Obârșea răzășească veche se fixase adânc în
conștiința poetului și chiar în preajma tulburărilor psihice din vara
anului 1883 reapar într-un proiect de epitaf pentru Raluca :„ În acest
morment odihnesc/ remeșițele repausatei/ șerbei lui Dumnezeu/Ralu Iura /
fiica Stolnicului/Vasile Iura/ Boier de neam din Moldova/ din timpul
lui/ Alexandru Mușat/ cel bun/ soția lui/ George cavaler de Eminovici/
castelan ereditar/ al regnului Poloniei”
Frații și surorile Ralucăi au avut soarta pe care le-a hărăzit-o
Dumnezeu. Maria (Marghioala) s-a căsătorit cu stolnicul Mihalachi
Mavrodin, având pământuri la Mihăileni, Popeni, Fundeni, Ionășeni și
Șendricei, ducându-și viața în interminabile procese de încălcare și
arendă.
Al doilea copil al lui Iurașcu a fost Iordachi, „năzdrăvan mare și
cam plesnit cu leoca”, din care cauză tatăl ceru sihăstriei Secului
recluziunea fiului în această mânăstire, drept care fu arestat și condus
pentru pocăință la Secu. A fost căsătorit și a murit de holeră.
Costache, al treilea fiu, a intrat în monahism cu numele de Calinic.
Calinic era dedat „patimii bahice în chilia lui”, cam arțăgos, misogin
și neîngrijit.
A patra fiică a fost Fevronia, femeie plină de ciudățenii, se
călugărise la Agafton, poreclită „Iurăscioaia cea nebună” Venea deseori
pe la Ipotești, îl iubia mult pe Eminescu care o vizita când era copil,
dar și mai târziu. De altfel la o șezătoare de tors lână în casa ei
poetul a auzit povestea lui Călin din gura maicii Zenaida, pe care a
prelucrat-o în „Călin Nebunul” și „Călin (file din poveste) ”
A cincea fiică a lui Iurașcu a fost Safta, căsătorită cu un băcăoan.
Spre bătrânețe a îmbrăcat și ea haina monahală, la Agaton, lângă
Fevronia.
Al șaptelea copil, Iachifit, ca laic, Iancu, „ se deda libațiilor,
consumând vinațul podgoriei ce stăpânea în jurul mânăstirii Socola, unde
fusese hirotonisit arhimandrit, deși nu credea în preoție.” Arendase
pământ cu junimistul Mandrea și iubea vânătoarea, fuma mult, își luase
și țiitoare, dezaprobat de surori, pleca prin pădure și venea cu vânat.
Olimpiada, a opta fiică, s-a călugărit la schitul Orășeni, apoi a trecut la Agafton, ajungând stareță.
Sofia, a noua fiică, călugărită și ea la Agafton în rând cu surorile mai mari a fost maică lucrătoare și donatoare la Agafton.
În 1814, surorile mamei lui Eminescu, Sofia, Fevronia şi Olimpiada
Iuraşcu, cea care, mai apoi, avea să fie şi stareţa mănăstirii, au sosit
la Agafton de la Schit Orăşeni, rămânând aici pentru tot restul vieţii.
Maicile care le-au prins în viaţă au povestit apoi generaţiilor ce
le-au urmat despre desele vizite pe care Mihai Eminescu le făcea
mătuşilor, la Agafton, tăind de-a dreptul dinspre Ipoteşti pădurea
Baisei, ca să ajungă la „mănăstirea din codri“. „Pentru Eminescu,
Agaftonul a fost a doua casă. Venea foarte des la mătuşile lui, chiar de
când era copil. Apoi, când deja devenise un poet cunoscut, maicile îi
spuneau „domnul Eminescu“. Aici, în mănăstire, era scutul lui de
protecţie. Îi plăcea, se spune, să străbată, singuratic, poienile
pădurii din apropiere, să asculte sunetul clopotelor şi toaca. De altfel
codrii aceştia, ai Merei, cum li se spunea în trecut, se regăsesc,
vizual, în multe dintre poeziile sale“, povesteşte maica Ambrozia.
„Aici, în căsuţa de lângă biserica mare, a compus «Călin, file de
poveste». Cred că încă nu s-a cercetat îndeajuns legătura Eminescu –
Agafton“, consideră ieromonahul Siluan Antoci, preotul Mănăstirii
Agafton.
Raluca a fost al șaselea copil. Ea s-a născut în 1816 în Joldești.
Știa carte de acasă, față de frații săi Iorgu, Costache și Ion care
studiaseră la Cernăuți, fapt ce va influența familia ca toți feciorii
Ralucăi să fie școliți în același oraș. Raluca a fost dotată la
căsătorie cu o dietă consistentă, fapt ce a dat bază monetară lui
Eminovoci ca el să-și construiască o imaginară bogăție care nu se va
realiza niciodată, trecând pământul și galbenii prin tot soiul de
tranzacții în care pierde banii și e privat de pământ, casă și de alte
bunuri. La 21 septembrie 1873 ea trăia sfâșietoarea tragedie de a-l
vedea pe Iorgu (Gheorghe), al treilea fecior, venit în concediul de vară
la Ipotești prăbușindu-se. Ofițerul care studiase în Prusia și făcuse
parte dintr-o delegație militară la Berlin prin 1868-1869, se sinucide
cu revolverul. Familia a lansat zvonul că a căzut de pe cal și s-ar fi
sfârșit de ftizie. La 1864 Raluca era văzută cu testemel pe cap, purtând
o rochie moldovenească largă. Ea călătoarea des la Cernăuți cu daruri
pentru Aglaia și era îngrijorată pentru Aglaia și Henrieta care se
îmbolnăviseră de tifos. La toate acestea se adaugă necazul cu Șerban, de
la care nu mai avea știri, care murise la Viena. Mihai își informa
tatăl la Botoșani despre moartea fratelui cu rugămintea de a nu-i
provoca mamei „o superare cumplită.”
Sfredelită de griji, trupul Ralucăi cedează în fața nenumăratelor
necazuri în anul 1876. Avea insomnii atroce și rebele, îngrijorată de
dezastrul familiei. Cu un soț ruinat materialicește, cu odraslele morți
de mici, sinucigași, inadaptabili, risipiți în cele patru vânturi, cu
fetele bolnăvicioase, Raluca s-a îmbolnăvit grav, măcinată de cancer.
Văzându-și sfârșitul, la începutul lui iunie 1876, inspirată de soț, a
chemat la Ipotești un împuternicit al Tribunalului de Botoșani, pentru
a-și face testamentul care lăsa toată averea soțului. La 13 august 1876,
„la ora 12 din zi” trupul ei a intrat în neființă, de față fiind
căminarul, Henrieta și Nicolae. De la Cernăuți fu chemată Agalia, de la
Iași, Mihai, și cadetul Matei. Mărturii târzii ni-l arată pe Eminescu cu
chipul lui îndurerat la ceasul înmormântării mamei cum însuși
mărturisește liric într-un poem scris pentru Veronica în acest an
fatidic. Poemul se numește „Pierdută pentru mine, zâmbind prin lume
treci !
„Pe maică-mea sărmana atâta n-am iubit-o
Și totuși când pe dânsa cu țărână-a coperit-o
Părea că lumea-i neagră, că inima îmi crapă
Și aș fi vrut cu dânsa ca să mă puie-n groapă…
Când clopotul sunat-au, plângea a lui aramă
Și rătăcit la minte strigam : unde ești, mamă ?
Priveam în fundul gropii și lacrimi curgeau râu
Din ochii mei nevrednici pe negrul ei sicriu.”
Eminescu, când venea pe acasă, se ducea la movila de pământ din
cimitirul Ipoteștilor, la bisericuța lor, și stătea tăcut în reculegere
ore în șir, privind prelung, meditativ, parcă, umbra din care pornise și
căreia îi păstra o statornică mare recunoștință.
În noaptea de început a anului 1880 amintirea îl colindă în decorul
mormântului de la Ipotești, copleșit de salcâmi, presimțindu-și propria
prăbușire :
„O, mamă, dulce mamă, din negură de vremi
Pe freamătul de frunze la tine tu măchemi ;
Deasupra criptei negre a sfântului mormânt
Se scutură salcâmii de toamnă și de vânt…
Apropiații poetului vorbesc despre un adevărat cult al poetului față
de mama sa. Caragiale „În Nirvana” ne povestește : „L-am întrebat atunci
pe Eminescu dacă mama lui trăiește. Mama murise, dar, după aerul
posomărât cu care mi-a răspuns, am înțeles că de moartea ei se legau
niște amintiri mai crude ca de o moarte normală, nu numai dureroase, dar
și neplăcute.”
Slavici la fel relatează : „Cu înduioșare numai de mama lui l-am auzit vorbind”
Mite Kremnitz, de asemenea, în discuțiile ei cu poetul îl provoca să
vorbească despre familie :„ Încercam câte odată să-l aduc a-mi povesti
despre familia sa, dar nu se învoia ; părea o frunză desprinsă din
ramura pe care o purtase, de pomul care-o hrănise…” și numai arare dăți :
„îmi povestea despre mama sa, de care adesea îi era dor.”
Căminarul Eminovici râvnea la ce văzuse la boierii la care slujise și
voia ca asemenea condiții să le creeze și băieților și fetelor lui. Om
sever, voia ca feciorii lui să iasă oameni adevărați, urmărindu-i și
pedepsindu-i necruțător atunci când fugeau de la școli sau aveau
rezultate slabe la învățătură.
Pedepsele lui luau adesea forme aspre, îi dezbrăca de haine, îi lega
de pat, îi pedepsea cu hrana, cu biciul și mai ales cu violențe verbale.
Adesea intervenea Raluca luându-le apărarea. Atunci toate răutățile se
vărsau asupra femeii.
Viața lui Eminescu nu poate să facă abstracție de înaintașii familiei
pe linie maternă și chiar paternă. Bunicul lui din partea tatălui
fusese cântăreț de biserică. Ereditatea și mediul sunt cei doi factori
care pun bazele dezvoltării unei personalități. La Eminescu ereditatea
pe linie maternă a fost cea care i-a trasat personalitatea. El și-a
petrecut copilăria pe lângă biserică. Maică-sa, nefiind biserică în
Ipotești, construiește propria biserică în curtea casei, biserică ce
dăinuiește și astăzi. Religiozitatea bunicului Iurașcu, a copiilor lui
cu trei femei care au îmbrăcat haina monahală, a băieților care se dedau
la „patimi bahice”, sau erau „plesniți cu leoca” închiși în ei și
singuratici, au influențat și viața poetului. Copil fiind, Eminescu își
petrecea o mare parte din timp la bunicii din partea mamei, la Joldești,
adus de Raluca, sau la mătușile lui de la Agafton. Aici și-a format
primele noțiunoi despre viață, aici a pus ochii pe Biblie, aici a
urmărit purtările mătușilor și ale unchilor și a încercat să-i imite
atât în cele bune cât și în cele rele. Acum îndrăgește natura, creația
populară, cimiliturile și proverbele , acum prinde gustul singurătății
și tot acum prinde gustul băuturii și al fumatului. La 14 ani Eminescu
bea vârtos vin și se-apucase de fumat. Cu o inteligență ieșită din comun
care semăna cu a unchilor și a mătușelor din partea mamei, el era
conștient încă de mic de faptul că viața lui va fi pusă sub semnul
îndoielii. Eminescu era un om religios, educat încă de mic de Raluca în
frica de Dumnezeu. Prietenul său Slavici povestește că „ Eu crescusem în
biserică ; iară el (Eminescu) cunoștea, la vârsta de 20 de ani, nu
numai învățăturile cuprinse în Evanghelii, ci și pe cele ale lui Platon,
pe cele ale lui Confucius, Zoroastru și Buddha ; și punea
religiozitatea, orișicare ar fi ea, mai presus de toate.” Această
exigență a divinului, care este o căutare de adevăruri și valori
absolute, a rămas imprimată ca o trăsătură asupra întregii sale opere.
”Și de aceea nu ezităm să-l numim pe Eminescu un geniu religios” (Rosa
Del Conte) De altfel Eminescu va duce mereu dorul unei religiozități de
ton și gust patriarhal prin filonul tradiției familiare și populare. El
cunoștea Biblia aproape pe de rost și în limbajul lui era simbolul cel
mai solemn al Cărții, întrucât are pecetea tradiției, străbătând
veacurile cu adevăruri de necontestat. Așa se face că în poezia lui
întânlim multe poezii religioase. De altfel și boala lui care l-a
obsedat toată viața, vine tot pe linie maternă. El se considera un
nefericit, un neadaptat care ducea mai departe blestemul bunicilor și
străbunicilor, revărsându-se asupra familiei și al lui.
Ion Ionescu-Bucovu

Vă propune o călătorie în lumea artelor, oferindu-vă articole despre lansări de carte şi reviste, recenzii, interviuri cu scriitori renumiti, dar si cu tinere condeie. De asemeni veţi avea parte de concursuri literare, de o categorie alocată iubitorilor de epigrame, dar şi de o alta pentru cei care stiu că un popor fără istorie nu are viitor. REVISTA CHRONOS-PENIŢA DE AUR
Bine aţi venit!
Revista Chronos şi Agenţia izvor de cultură promovează arta, de aceea vă aşteptăm cu informaţii despre evenimente culturale: lansări de carte şi reviste, vernisaje, prezentări de artă fotografică. De asemeni aşteptăm să fim contactaţi de scriitori consacraţi sau mai putin consacraţi, pentru a le publica opera. Contactaţi-ne pe adresa: izvordecultura@yahoo.com
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu