
Dintre genurile clasice ale jurnalisticii, reportajul este mai
apropiat de textul literar, cu toate atuurile sale expresive, decât de
stilul funcţional specific textului jurnalistic. Dar, din pricina
virtuţilor sale retorice, el este şi total dependent de contextul
ideologic, politic. E greu să acorzi azi credit aprioric unui jurnalist
care publică reportaje pe temele consacrate ale epocii într-un ziar
central care, inevitabil, reprezenta punctul de vedere oficial al
Partidului Comunist. Şi totuşi, verticalitatea a fost posibilă,
talentul s-a putut manifesta şi şi-a putut apăra subtil libertatea de
care avea nevoie şi în condiţii aproape imposibile. Cornel Nistorescu
este unul dintre cei mai buni reporteri de dinainte de 1989 ; eu aş
paria că e chiar cel mai bun. Textele sale nu sunt deloc datate şi, după
cum îmi rămâne să demonstrez în această prefaţă, au, recitite azi, o
prospeţime pe care foarte multe cărţi de ficţiune, cu tot esopismul lor,
nu o mai păstrează. Nu întâmplător, numele ziaristului a fost aşezat
alături de cel al lui Geo Bogza – maestrul absolut al genului la noi.
Cornel Nistorescu a reuşit să resusciteze, într-un context deloc
permisiv, un gen care părea compromis definitiv. Cum ? Aducându-l pe
terenul sigur al literaturii, scuturându-l de prejudecata preciziei şi a
utilitarismului propagandistic. Pentru a putea argumenta o astfel de
afirmaţie este necesar un excurs, fatalmente lacunar, prin istoria
reportajului românesc.
Reportajul la români. Ghid de utilizare
Cum primii noştri gazetari, ctitori ai presei au
fost scriitorii, tot ei trebuie socotiţi şi întemeietorii reportajului
literar. Gheorghe Asachi, de pildă, reuşea (contra)performanţa de a
tipări, în prima jumătate a secolului al XIX-lea, în Albina românească,
« reportaje » despre războiul din Portugalia fără a merge la faţa
locului, doar culegându-şi datele din presa europeană, care sosea şi ea
cu destulă întârziere. Intuia Asachi faptul că reportajul depinde şi de
imaginaţia autorului, de modul în care acesta ştie să-şi modeleze
propriul adevăr, pornind de la evenimente sau situaţii reale ? Ar
însemna să speculăm inadecvat ; mai curând, se descurca şi el cu ce avea
la îndemână. Oricum, în domeniul presei scrise, opera sa este una de
pionierat.
Fapt este că genul a cunoscut o explozie în
perioada interbelică şi după aceea şi-a revenit cu greu, suferind
maltratări ideologice sub regimul comunist. Scriitorii apropiaţi de
mişcările de avangardă au fost cei care au cultivat preponderent acest
gen în încercarea lor de a fugi de stereotipurile literaturii şi de a se
confrunta cu realitatea cea mai concretă, cu viaţa necosmetizată. Geo
Bogza, cu ale sale Ţări de piatră, de foc şi de pământ (1939) şi cu mai cunoscuta Cartea Oltului (1945),
este maestrul incontestabil al genului, cel care aduce, fără dubiu,
reportajul în ograda primitoare a literaturii. Din tot ce a scris
Bogza, nimic nu se apropie de intensitatea şi de patosul relatărilor
sale despre oamenii simpli, mineri, petrolişti, despre viaţa de la
periferiile marilor oraşe. Acestea sunt paginile care nu datează din
opera sa. Şcoală a făcut şi F. Brunea-Fox, pentru care reporterul ar fi
trebuit să aibă un « ochi multiplu », ca de muscă. Să înregistreze, cu
alte cuvinte, totul şi să reconstituie o realitate dispusă conform unor
cauzalităţi care sunt ale literaturii, nu ale cotidianului.
Poate că nu întâmplător reportajul este cultivat,
încă din perioada interbelică, mai ales de scriitorii de stânga. El
seduce prin promisiunea aventurii, dar se hrăneşte şi din iluzia că
poate face dreptate celor nedreptăţiţi. Misiunea sa nu este doar aceea
de a consemna nişte întâmplări şi de a descrie un mediu social, ci şi
aceea de a determina o schimbare. Astfel, reportajul este supus
vremurilor aproape în egală măsură cu articolul de opinie şi cu
editorialul. Şi devine, odată cu instaurarea comunismului, un instrument
de propagandă cu atât mai perfid, cu cât se poate debarasa de limbajul
de lemn specific articolelor care trasează linia Partidului. Pe de o
parte, literatura însăşi – proza, dar şi poezia – se apropie de
reportaj în această tragică perioadă : ele caută să prezinte, într-un
limbaj cât mai gri, pe înţelesul omului simplu, noile realizări ale
comuniştilor ; plămădesc eroi, inventează, de fapt, o realitate croită
după tiparul ideologiei. Ce sunt, la urma urmelor, Minerii din Maramureş, Lazăr de la Rusca, Silvester Andrei salvează abatajul ori Drum fără pulbere,
dacă nu reportaje mincinoase ? Cert este că, în « obsedantul deceniu »,
acest gen măsluit proliferează ; conform logicii ticăloşite a
regimului, care ţine ca totul să pară minunat pe hârtie, chiar dacă
viaţa de zi cu zi desfide statisticile, cu cât interdicţia de a călători
devine mai drastică, cu atât se găsesc mai mulţi politruci, oameni
vânduţi care să povestească, să « informeze » poporul, relatându-i cum
este « dincolo ». Cum acest dincolo este intangibil pentru cei mulţi,
clasa muncitoare, în numele căreia se pune la cale toată grozăvia
comunistă, călătoreşte prin intermediul reprezentanţilor ei din vârful
oligarhiei. Astfel, la Editura Tineretului, menită a « educa » viitorii
comunişti, ia naştere o colecţie aparte dedicată acestui gen hibrid,
care primeşte titlul, de invidiat pentru cei simpli, « În jurul lumii ».
Se traduc cărţi care descriu raiul colhoznic sovietic sau care, după
caz, demască infernul capitalist, se publică dări de seamă ale
autohtonilor, ca Geo Bogza, V.Em. Galan, Horia Deleanu, Nicolae Moraru
şi, nu printre cei din urmă, G. Călinescu.
Într-o tabletă dialogată din Contemporanul,
apărută în februarie 1963, Călinescu emite despre reportaj câteva
opinii nu întru totul în spiritul epocii, dar nici prea îndrăzneţe. Despre reportajul literar,
aşa se şi intitulează cronica sa optimistă. Subiectul se prezenta
destul de alunecos. Era un moment de tranziţie, când literatura şi,
mult mai timid, gazetăria încercau să recupereze normalitatea. Cine
crede însă că de la controlul absolut asupra cuvântului scris (şi
rostit) la relativa, deşi entuziasta libertate care s-a instaurat după
jumătatea deceniului al şaptelea a existat o ruptură, o trecere bruscă,
este cel puţin naiv. Dreptul la normalitate s-a recâştigat cu preţul
păstrării aparenţelor, nu în urma unei victorii categorice. Iar aceste
aparenţe au fost ideologice. Prin urmare, şi Călinescu rosteşte
lucrurile cu jumătate de gură – metodă intrată în reflexul scriitorului
român preţ de decenii. El consideră că principala datorie a reporterului
ar fi să respecte întocmai adevărul. Care adevăr ? e sănătos să ne
întrebăm. Desigur, unicul acceptat de puterea comunistă, cel impus
prin imensul aparat de propagandă, din care făceau parte, alături de
literatură, istorie şi tot ce ţinea de sfera umanioarelor, şi gazetăria,
implicit reportajul. « El priveşte, continuă prompt Călinescu, prin
unghiul ideologiei noastre şi deci vede faptele de construcţie
socialistă, devenind prin asta un educator al cititorilor. » Dacă
literatura a reuşit, măcar pentru o vreme, prin efortul unor mari
scriitori şi, în egală măsură, prin lupta unei extraordinare generaţii
de critici, să îşi apere teritoriul, să îşi conserve o anumită
libertate de expresie (unii scriitori, e drept, nu foarte mulţi, şi-au
construit operele de parcă ar fi trăit într-un regim al libertăţii
neîngrădite – îi amintesc pe Nicolae Breban, Ştefan Bănulescu, Ştefan
Agopian, Gellu Naum cel de după Athanor, Leonid Dimov, Emil
Brumaru, Mihai Ursachi, târgoviştenii ş.a.m.d.) –, gazetăria, cu toate
genurile sale, a fost în mult mai accentuată măsură controlată
ideologic. Reporterul era cel care trebuia nu doar să prezinte
evenimentele, să fabrice eroii din rândul proletariatului, să
scotocească în căutarea exemplului « demn de urmat », ci şi să
impresioneze, să câştige cititorii, printr-un soi de şantaj afectiv, de
partea lumii « măreţe » pe care o descria/inventa. Tocmai de aceea
devenise limpede pentru oricine că, într-un regim opresiv, presa nu are
cum să se raporteze la un adevăr neutru, lipsit de teză. Iar reportajul,
cu atât mai puţin.
Aşa stând lucrurile, cum se explică oare faptul că
el nu a încetat să atragă, să îşi manifeste seducţia ? Pe de o parte,
reporterul este un « trimis special », atent la comanda conducerii
revistei la care este angajat. Aventura lui se înscrie în magma
socială, acolo unde se desfăşoară şi cercetarea sa, căutarea sa
detectivistică ; el îşi poate alege uneori subiectele, dar dintr-un
perimetru impus. Se pare însă că viaţa reală, vizitată în special în
cotloanele ei pitoreşti, ieşite din comun, reprezintă o ispită atât
pentru scriitor (pentru că un bun jurnalist este obligatoriu şi un bun
scriitor), cât şi pentru cititor, mai ales pentru unul frustrat de
măsluirea şi interzicerea adevărului. Promite o doză irezistibilă de
inedit.
Din fericire, de prin anii ’70 începe să lucreze
modelul marilor reporteri ai perioadei interbelice. Geo Bogza, mai ales,
este redescoperit cu entuziasm. Devine un maestru, poate şi datorită
unor atitudini verticale în epocă sau unor gesturi care ieşeau, oricum,
din tiparul discreţiei politice a « rezistenţilor prin cultură ». În
orice caz, reportajul – care presupune şi un sâmbure romantic şi care
rimează foarte bine cu aspiraţiile tinereşti de a (re)descoperi lumea
sau baremi prospeţimea ei – începe să se îndepărteze de varianta lui
searbădă, îmbâcsită, doldora de cifre şi de angajamente, şi să se
reorienteze către naraţiunea condimentată liric. Patosul este la el
acasă într-o asemenea formulă. Silvian Iosifescu, inventariind genul în
catalogul « literaturii de frontieră », observă corect că, în astfel de
texte, « centrul de greutate se deplasează de la fapt la semnificaţia
lui ». Ceea ce nu înseamnă că, în covârşitoare proporţie, reportajul,
oricât de literar ar fi el, nu rămâne subordonat comandamentelor
politice. Dar, cu cât este mai evaziv, mai aproape de literar, cu atât
devine el mai popular. Revistele ultimelor decenii de comunism etalează
multe astfel de texte ; ele satisfac într-un fel enormul apetit de fapt
divers, de vérité, de găsit doar în litera tipărită.
Cu toate acestea, puţini dintre autorii de
reportaje se remarcă. Amprenta personală nu-l interesează în mod
special pe cititorul avid de fapte nude, senzaţionale sau măcar ieşite
din derizoriul cotidian. În orice caz, se scriu, începând cu anii ’70,
reportaje de toate culorile : de la cele pe linie, care idealizează
marile izbânzi socialiste de pe şantiere, ogoare ori din fabricile,
uzinele şi minele patriei, la cele sportive sau, mai rar, turistice.
Unii, cei privilegiaţi, au şansa de a călători « afară » şi îşi
povestesc experienţa în cărţi de succes. De la Ilie Purcaru la Romulus
Rusan, de la Ion Andreiţă la Tudor Octavian, de la George Arion la
Romulus Zaharia, de la Tiberiu Iliescu la Cornel Nistorescu, numele
abundă. Nu fac excepţie nici scriitorii consacraţi în alte genuri :
Octavian Paler, Adrian Marino, Adrian Păunescu sunt doar câteva
exemple. Revista Flacăra, cu izul nonconformist, dar, în fond,
perfect aliniat pe care îl aduce, cultivă chiar o « şcoală » a
reportajului. Deloc lipsită de reuşite, trebuie să admitem.
Care mai este soarta reportajului azi ? Una foarte neprielnică, aş spune. Trăim într-o epocă grăbită, în care imaginea ready made
a invadat întregul spaţiu public, astfel încât cuvântul scris, care îi
pretinde cititorului atenţie şi simţ al nuanţei, disponibilitatea de a
degusta sugestia, nu mai are căutare ; prin urmare, genul nu mai
garantează succesul (dimpotrivă), la fel cum nu prea se mai întâmplă
nici cu literatura propriu-zisă. Iar presa scrisă s-a schimbat atât de
mult, dând prioritate fotografiilor şi titlurilor uriaşe, « cu cârlig »,
încât genurile sale clasice nu prea îşi mai află locul în paginile (fie
ele şi virtuale) ale revistelor. Rar mai ai şansa de a descoperi câte
un reportaj bine scris, de câte un nostalgic care nu se hotărăşte să se
despartă de obiectul nostalgiei sale. Numele care îmi vine iute în
minte este cel al unui excelent sociolog, cu talent scriitoricesc, Mirel
Bănică. În rest, cei mai mulţi dintre tinerii jurnalişti, care vânează
sau inventează senzaţionalul ieftin, nu prea mai par dispuşi şi, mă tem,
nici nu prea mai ştiu să scrie texte de amploare, în care să ofere
propria lor versiune asupra unei realităţi care pare specială pentru că
este privită şi descrisă într-un anumit fel.
Un scriitor pornit în căutarea aventurii
De ce am făcut acest excurs istoric ? Pentru a
atrage atenţia că o readucere în actualitate a unei culegeri de
reportaje, cum este cartea de faţă, şi încă aparţinând unuia dintre cei
mai buni scriitori ai genului din literatura română, este extrem de
importantă. Chiar dacă poate părea un gest quijotesc. Pe cine să mai
sensibilizeze azi realităţile de acum câteva decenii ?
Puţini mai ştiu că atât de cunoscutul şi în egală
măsură discutatul, într-un sens sau în altul, jurnalist Cornel
Nistorescu a fost, la începuturile carierei, un foarte bun reporter. Eu
aş merge mai departe şi aş înlocui denumirea aceasta oficială, extrasă
parcă dintr-un nomenclator strâmt, cu cea de scriitor. Scriitor în
adevăratul înţeles al cuvântului, dacă e să reiau o celebră sintagmă,
nu şi contextul ei. Sincer, s-a întâmplat ca nu o dată să fiu în
dezacord cu opiniile, opţiunile, faptele, gesturile, de fiecare dată
tranşante, ale lui Cornel Nistorescu. Prezenţa sa în spaţiul public a
aruncat în umbră cărţile de dinainte de 1990. A fost însă suficient
să-i deschid o carte şi mi-am dat seama că este un scriitor adevărat,
ale cărui reportaje sunt absolut actuale, nu atât prin subiectele lor,
poate perisabile sau vetuste, cât prin modul în care ştie să realizeze
scene memorabile şi să le umple de viaţă. Mă gândesc chiar că astfel de
texte pot fi valorificate literar abia acum, când literatura însăşi a
consumat destule convenţii şi s-a apropiat de literalitate, de realitatea nudă, strictă.
Ceea ce se poate observa încă de la o primă ocheadă
superficială este faptul că, atunci când îşi adună în volume
reportajele, Cornel Nistorescu le pune sub titluri care trădează
disponibilităţile sale lirice în mai mare măsură decât pe cele «
realiste », de autor care este obligat să se mişte în marginea
cotidianului. Întâmplări în liniştea unei fotografii (Editura Junimea, 1978), Paradisul provizoriu (Editura Albatros, 1982) sau Proprietarul de iluzii (Editura
Cartea Românească, 1988) sunt titluri care implică şi o poetică a
reportajului. Iar aceasta diferă substanţial, dacă nu total de
resorturile ideologice comune în epocă. Textele nu mai respectă
convenţia preciziei, nu mai « raportează » totul în cifre, culegând
date exacte. Dimpotrivă, mâna scriitorului, dar mai ales imaginaţia lui
se simt încă de la primul reportaj din volumul de debut şi dau tonul,
rafinându-se, în cărţile ulterioare. Insist : Cornel Nistorescu este un
scriitor pornit în căutarea aventurii în cel puţin aceeaşi măsură în
care este un jurnalist trimis pe teren pentru investigarea unui
eveniment. « Terenul » lui nu înseamnă doar şantierul, mina, fabrica,
spitalul, sala de operaţie, puşcăria, câmpul, delta, marea şi alte
spaţii în care viaţa poate atinge performanţe nebănuite, ci şi, sau mai
ales, masa de lucru ori, mai aproape de natura genului, carnetul de
notiţe, unde faptele şi oamenii descoperiţi se dispun conform unei
logici care este a scrisului, nu a ritmului cotidian. De altfel, cu
prilejul unor insert-uri confesive, autorul expune şi
motivaţiile meseriei sale. Aşa se face că uneori reportajul nu mai este
relatarea unui eveniment sau prezentarea unei persoane, ci povestea
despre aventura descoperirii acelui eveniment sau a acelei persoane. « E
mult mai simplu să inventezi un om decât să-l descoperi într-un
furnicar », spune scriitorul. Iar ceea ce ar fi trebuit să fie povestea
unui om devine, în cele din urmă, povestea căutării acelui om şi
asamblarea portretului său din relatările altora (Omul care a auzit copacii cântând).
De fapt, reporterul se lansează în căutarea unei imagini poetice mai
curând decât în dibuirea unei experienţe de viaţă ; aceasta, atunci când
există, are sens doar dacă ilustrează respectiva imagine poetică. De
aceea, intervievarea omului cu pricina nici nu mai are loc.
Ce îl determină pe un tânăr să alerge în căutarea
faptului extraordinar, a excepţiei care merită salvată de la uitare ?
Dincolo de fişa postului, dincolo de comanda redacţiei ? Ce este un
reporter, la urma urmelor, şi cum se simte chemarea lui către mereu alte
zări ? Ne-o spune Cornel Nistorescu într-un frumos text confesiv,
intitulat Drum bun, călătorule, te salut ! Elanul nu este doar
unul al datoriei împlinite, ci unul juvenil-romantic. Există un
magnetism al călătoriei, o nelinişte care îndeamnă la căutarea
permanentă a altor şi altor cotloane necunoscute ale realităţii : « Şi
totuşi n-am curajul să rămân, plec iar, adorm în gări, plătesc amenzi
pentru că moţăi în sala de aşteptare clasa I şi am bilet pentru a II-a,
mănânc bucate cu sosuri sleite, vechi de câteva zile, urc în căruţe cu
fân şi adorm pe spate, suport şi călătorii pe platforma remorcilor
vechi, pe aripa tractorului sau pe jos, luat în batjocură de soldaţii
din camioanele militare. Şi toate acestea pentru un om sau pentru o
margine de drum, pentru imaginea curată pe care o voi avea peste ani, un
paradis al nimicurilor deja dispărute, rămase numai în memoria mea,
unicul lor proprietar. » Pus în faţa unui om obişnuit, statornic, legat
de propriul cămin, peregrinul pare a realiza ce pierde, dar şi ce
câştigă : « Abia în faţa lui mi-am dat seama ce-am pierdut pentru
totdeauna, o viaţă simplă de care se bucurau el şi alţii, în timp ce eu
colindam oraşele şi satele şi munţii pentru că mi se spunea reporter şi
trebuia să privesc viaţa altora şi să scriu despre ea, în timp ce a mea
nu mai conta, de parcă nici n-aş fi avut-o. » Professione : reporter
– după cum sună titlul unui film de Antonioni. Regretul nu este însă
decât parţial sau cochet, retoric şi atât. În fond, unei aventuri îi
urmează o alta şi tot aşa. Motivaţiile sunt, iată, personale, mai curând
emoţionale decât instituţionale ; ele ţin de setea de necunoscut, de
curiozitatea de a descoperi lumea, de gustul pentru aventură, şi nu de
angajamentul obtuz de a pune la îndemâna compatrioţilor avizi mostre
exemplare de dăruire, de sacrificiu pentru colectivitate. Nu spun că
lipsesc temele consacrate ale epocii : reporterul întâlneşte, mai ales
în primul volum, mineri, tipografi, strungari, agricultori care au
suferit din cauza exploatării de dinainte de « eliberare » ; situaţiile
nu sunt însă tratate agitatoric, reducţionist. Câteva anchete se fac
printre veteranii de război care-şi relatează experienţele, dar, dincolo
de eroismul autentic, asumat cu simplitate, dincolo de naţionalismul
ori patriotismul de paradă, marea necunoscută, care atrage şi
înspăimântă în aceste texte, este moartea. Cum arată ea mirosită de
aproape, cum arată viaţa atunci când moartea este la o palmă distanţă ? –
iată dilemele reporterului. De altfel, e vorba de una dintre temele
constante ale scrisului lui Cornel Nistorescu.
Textul cel mai bine realizat, cel mai dramatic în această privinţă este cel intitulat Să bată, să bată, să bată ! din volumul Proprietarul de iluzii.
Cred că e unul dintre reportajele clasice, de referinţă. Locul : sala
de operaţie ; subiectul : confruntarea cu moartea în cazul operaţiilor
pe cord ; protagonişti : chirurgi, asistente, infirmiere, brancardieri
şi, evident, pacienţi. Cei norocoşi, cei care au învins în confruntarea
cu moartea. Şi, nu în ultimul rând, autorul însuşi, care îşi petrece
nopţile în secţia de terapie intensivă, care asistă la operaţii, care se
lasă copleşit de tensiunea permanentă şi o face să impună şi ritmul
textului. Şi, prin intermediul lui, după cum vom constata, şi cititorul.
Nu comit o piruetă retorică dacă afirm că avem de-a face cu un text
cardiac, scris parcă de pe masa de operaţie ! « Trimisul special » nu
mai găseşte, pur şi simplu, resurse să observe lucrurile din afară şi să
le consemneze ordonat, imprimându-le o logică mecanică, asortată cu
etapele şi rolurile fiecăruia din spital. Doar că aceste roluri sunt
interpretate de oameni şi fiecare medic, deşi aparent de piatră,
intratabil, rece, este urmărit de amintirea celor pe care i-a pierdut pe
masa de operaţie, aşa cum fiecare pacient trebuie să trăiască, înainte
de încercarea finală, cu spaima că totul se sfârşeşte sub bisturiul
chirurgului, iar dacă viaţa îi este salvată, trăieşte cu sentimentul că
miracolul a devenit ceva firesc. Atenţia sporită a scriitorului pare a
se datora pupilei mărite sub efectul emoţiei : chiar dacă nu se află el
însuşi pe masă, resimte un efect cathartic, pentru că moartea este acolo
şi nu are cum să nu sperie. Detaliile care ţin de corporal, de
visceralitate abundă şi ele sunt semnul clar că omul se cutremură
atunci când se află pus în faţa propriei alcătuiri somatice. Ţesuturile,
organele, sângele, privite de aproape, ne arată cât de perisabili
suntem. Medievalii o ştiau mai bine decât noi. Naraţiunea pare a
împrumuta ritmul alert al pulsului celui bolnav ; suspansul este maxim,
pentru că nimic nu este previzibil, controlabil în această încercare –
ştiinţifică, dar supusă totuşi hazardului – de a smulge un om morţii : «
Eşti viu, dar cursa a prins viteză. Cu un bisturiu îţi desface pielea
la capul pieptului. Se despică uşor. Te-a strâns ca o cămaşă. Apoi te
crapă. Nu mult, atât cât să intre capătul fierăstrăului electric.
Fierăstrăul, pronunţă o voce. O mână întinde fierăstrăul, alta îl ia.
Are dinţi, ca toate fierăstraiele pentru lemn, şi un papuc care intră
sub stern pentru a proteja organele de capătul lui ascuţit. Un bâzâit
scurt, ca de maşină de cusut, şi fierăstrăul îţi împarte toracele. Nu
are nevoie de mai mult de zece secunde. Sângerezi. Unul din doctori te
tamponează cu un tifon steril. Celălalt trage cu braţele de stern. Ai
un piept arcuit. Cedează. Se cască la fel cu o geantă de funcţionar. Se
vede înăuntru. Un bisturiu îţi cicatrizează toate venele din care se
prelinge sânge. Carnea ta e roşie şi vie, şi pompa s-a oprit. Nu-ţi mai
dă aer… » Propoziţiile sunt scurte, sintaxa iese sincopată. Totul pare a
fi transcris în grabă (ceea ce nu înseamnă lipsa elaborării, dimpotrivă
!), ţinând pasul cu ceea ce se întâmplă pe masa de operaţie, dar
trădând şi profunda mişcare sufletească a martorului care e lipsit de
experienţă, deci trăieşte totul cu o intensitate sporită. Firească, de
fapt, căci doar profesioniştii au reuşit nu să rămână impasibili, ci
să-şi controleze reacţiile. Cornel Nistorescu şi-a făcut o marcă din a
consemna nu doar ceea ce se vede, ci şi ceea ce se simte atunci când se
vede ; reporterul se implică, suferă sau se indignează, se teme şi
izbucneşte sub forma exuberanţei finale, după caz. De aici rezultă şi
apropierea de cititor, încrederea pe care aceste texte o provoacă. Simţi
pur şi simplu că scriitorul nu te înşală, nu te duce cu preşul. Chezaşă
este propria implicare în evenimentul descris, plasarea în interiorul
faptelor. Şi, odată cu el, participarea cititorului, căruia i se
transmite emoţia de la faţa locului. Strategia stilistică nu este nici
ea întâmplătoare : relatând întreaga scenă la persoana a II-a, doar
aparent impersonală, autorul îl pune, de fapt, şi pe cititor în locul
celui operat. Ceea ce se petrece acolo, printre instrumente medicale,
tampoane şi sânge, îl priveşte. Virtual, acolo se dă o bătălie şi pentru
viaţa lui. Poate avea încredere ; cele mai multe dintre bătălii sunt
câştigate. La final, poate răsufla uşurat. Şi chiar o face. Nu e la
îndemâna oricui să imprime astfel de reacţii lectorului târşit, blazat
de atâtea lecturi, dar şi celui naiv, captivat doar de desfăşurarea
propriu-zisă a faptelor. În rest, spitalul reprezintă o lecţie de viaţă.
Poveşti de tot felul se amestecă şi se uită prompt. Altfel, e greu să
faci faţă. Unele însă se înfig în memoria reporterului, chiar dacă sursa
lor este uitată. De pildă, una despre un general care, după o operaţie
pe cord deschis, nu a acceptat plosca, considerând că şi-ar pierde
demnitatea. A coborât din pat el însuşi pentru a merge la toaletă şi,
astfel, a murit. Naraţiunea este împărţită în capitole, planurile sunt
alternate, ritmul povestirii la fel, astfel încât întregul text
funcţionează ca o veritabilă proză scurtă.
Ficţiune-nonficţiune nu mai reprezintă, oricum, un
criteriu legitim. Un text este literar dacă reuşeşte să stârnească
emoţia. Emoţia estetică. Iar reportajele lui Cornel Nistorescu
excelează la acest capitol. Nu doar datorită întâmplărilor relatate,
culese ca atare din realitate conform convenţiei genului, ci mai ales
graţie modului de a le pune în pagină. Realitatea nu este prizată şi
redată cu indiferenţă, ci este reconstruită, reinventată.
Construcţia primează în mai toate reportajele lui
Cornel Nistorescu, iar ea este vizibilă, deşi nu ostentativă. Textele au
o anumită naturaleţe, o francheţe, asigurată adesea prin asumarea
naraţiunii la persoana I şi printr-o empatie care câştigă. Autorul nu
scrie la rece, cu detaşarea aseptică a jurnalistului obişnuit, ci este
un martor implicat al evenimentului pe care îl reconstruieşte ; se
pierde şi el în lumea pe care o descrie, aceasta fiind şi sursa
patosului şi a lirismului care uneori inundă benefic pagina. Simptom nu
doar al unei bune tehnici (astăzi scrisul jurnalistic se deprinde din
manuale), ci mai ales al talentului, sintaxa, topica împrumută adesea
ritmul alert, urgenţa evenimentului propriu-zis, iar relatarea exactă,
gri lasă oportun locul stilului indirect liber sau dialogului. În
reportajele lui Cornel Nistorescu nu se aude doar vocea autorului, ci şi
vocile oamenilor, ale « personajelor » (e posibil ca ghilimelele să
fie în plus). Reporterul are nu dar ochi, ci şi ureche ; personajele
sale nu sunt deloc banale, nici atunci când nu fac nimic ieşit din
comun. De pildă, muncitorii din proza Masa de şipci, care este,
ca majoritatea textelor din al doilea volum, o veritabilă nuvelă, sunt
tot atâtea tipologii, deşi rămân, în esenţă, nişte lumpenproletari
descoperind lumea cea mare prin fotografiile soioase din foile
revistelor străine în care un bătrân strungar, Rudy, îşi împachetează
slănina. Ideea este mai curând lirică decât epică, mai ales că totul
este relatat cu o nostalgie caldă, în pofida precarităţii vieţii de
tânăr ucenic într-un atelier. Poate de aici şi setea ulterioară de a
cunoaşte lumea colindând-o…
Există, fireşte, în reportajele-nuvele ale lui
Cornel Nistorescu şi destule figuri memorabile. Unele par decupate din
romane sud-americane, cum este, de pildă, Franţ Molis, cel intrat în
legendă, un fel de mag, de alchimist, de taumaturg care ştie de toate şi
îi transmite unui tânăr muncitor o învăţătură practică pe care acesta
nu reuşeşte să o epuizeze niciodată. El pare a fi o rudă bună cu ţiganul
Melchiade din Un veac de singurătate ; întocmai ca acela, care
se întorsese din moarte aducând primele semne ale civilizaţiei în
comunitatea primordială din Macondo, pare a fi un nemuritor şi un
iniţiator. Semn că nu doar literatura se inspiră din realitate, ci şi
aceasta este regizată, aşezată de ochiul celui care o ia în cătare pe
tipare literare. Într-un ţinut al apelor cum este Delta circulă legenda
că, la finele secolului al XIX-lea, un bătrân pescar ar fi prins un
morun de 850 de kilograme, pe care, graţie inteligenţei sale, ar fi
reuşit să-l urce în barcă şi să-l aducă la ţărm. Iar oamenii Dunării
habar nu au de Hemingway, nu au citit romanul acestuia Bătrânul şi marea şi,
mai mult ca sigur, nu au văzut nici filmul. Căpitanul Benone Barbu,
poreclit Bibicu, este renumit pentru abilitatea sa de a manevra vase cu
gabarit enorm pe canalele Dunării. El pare decupat din romanele de
aventuri pe mare, care au aprins adolescenţa multora dintre noi. Şi
totuşi, viaţa l-a croit parcă folosindu-se de imaginaţia unui scriitor
autentic. Exemplele pot continua destul.
Cornel Nistorescu atacă şi unele teme mai puţin
convenţionale, cel puţin în epocă. Lăudabil este că o face într-o
manieră lipsită de inhibiţii, fără să dea glas eticii proletare, fără să
acuze mărginit, fără să piardă din vedere că şi cazurile acuzate de
morala comună pot fi pline de miez, că şi atunci când se încalcă unele
convenţii sau cutume există suferinţă, ba chiar şi frumuseţe. În Prinţesa de mucava,
de exemplu, reporterul se apropie de viaţa prostituatelor din Hotelul
Intercontinental. Dar nu o face de pe poziţia procurorului, nici de pe
cea oficială, a comunistului care simte nevoia să sancţioneze astfel de
elemente sociale etc., etc. Dimpotrivă, aflat la faţa locului (munca de
teren te poate pune şi în ipostaze periculoase…), reporterul nu poate
rămâne impasibil la farmecele acestor păsări de noapte. Reportajul
debutează, prin urmare, într-un ritm sacadat sau, ca să folosesc
cuvântul potrivit, excitat. Dar în egală măsură afectat ; scriitorul
caută efectele, impactul şi este dispus pentru asta să intre şi în gura
lumii. De aceea el se joacă de fapt, dar o face pe jumătate serios. E
omeneşte şi nimic din ce este omenesc nu trebuie să îi fie străin unui
adevărat reporter, nu ? « Ce undă de parfum rămâne-n urma ei ! Simţi că
iei foc şi ţi se trezesc toate simţurile. Rămâi năuc şi abia mai
desluşeşti unduirile ademenitoare ale trupului subţire, strâns peste
mijloc de un cordon îngust. [...] Când trece Cecilia, trestie
surâzătoare cu ochi mari, buze voluptoase rujate în culoarea castanelor
coapte, se face mai multă lumină. M-a privit o fracţiune de secundă şi-n
clipa următoare mi s-au tăiat picioarele. Am uitat încotro plecasem. Eu
cred în iubirea fulgerătoare, ca o lovitură de trăsnet. Când am întors
capul, era prea târziu. Cecilia vorbea cu un bărbat mic, îmbrăcat
elegant, cu un pui de burtică. Îl cuprinsese cu un braţ peste mijlocul
gros şi-şi lipise capul de pieptul lui rotund. » Sigur, naivitatea este
jucată, surprinderea cititorului atent premeditată. Textul mizează, de
fapt, pe o construcţie antitetică : damele de companie par a duce o
viaţă sclipitoare, spumoasă, de huzur, de lux, dar au dramele lor şi
sunt condamnate la tristeţe şi la singurătate. Dincolo de paiete şi
parfumuri, dincolo de cosmeticale şi de banul câştigat aparent uşor, se
ascunde mizeria unor vieţi pline de disperare. Cornel Nistorescu are
inteligenţa de a nu judeca, cel puţin nu brutal. El strecoară morala
prin modul în care îşi dozează comentariile. Pe de o parte, îşi notează
reacţia de derută erotică (sau morală ? De la una la relativizarea
celeilalte nu e decât un pas, nu ?) : « Toate arată minunat şi zâmbesc
ameţitor. Dacă te privesc cinci minute, tot ce-a fost în tine educaţie,
ruşine, demnitate, fidelitate se năruie plăcut şi fierbinte. » Pe de
altă parte însă, trece dincolo de « coaja lucrurilor » şi descoperă
realitatea cruntă : « La o privire, sunt uluitoare. La a doua, banale.
La a treia, te izbeşte mizeria. La a patra, te sperie singurătatea. »
Interesantă rămâne şi aici, ca în majoritatea textelor, atitudinea
narativă, marcată cel mai adesea de empatie, de compasiune.
Reporterul caută nu doar să observe, ci mai ales să înţeleagă.
Iar această înţelegere nu vine uşor, ci uneori în răspăr cu toate
valorile consacrate. Este cazul textului intitulat, cu schepsis livresc,
Ultima noapte de dragoste. Reporterul este trimis de
redactorul-şef să investigheze un caz din provincie : o tânără a fost
forţată să îi cedeze unui şef din întreprindere, sub ameninţarea
disponibilizării. Ajuns la faţa locului, tânărul jurnalist, obosit,
descoperă o idilă între juna de 19 ani şi maistrul (şi maestrul) ei de
61 de ani, care îi aplicase o corecţie contondentă nemernicului
şantajist. Reuşeşte cu greu să-şi ţină sub papuc prejudecăţile şi,
mergând pe fir, citind scrisorile de dragoste ale acestuia către iubita
sa abia ieşită din adolescenţă, ascultând confesiunile celor doi, îşi dă
seama că are de-a face cu o iubire adevărată. Poate că morala comună nu
admite aşa ceva, dar viaţa face posibile şi asemenea poveşti.
Reporterul nu ezită să-şi consemneze propriile reacţii, propriile
dileme, chiar dacă ele sunt în răspăr cu valorile etice normative : « Am
avut un moment de ezitare, de tremur în voce şi pe urmă am zis, nu
ştiu de ce, dar am sentimentul că nu e bine, şi exact după ultimul
cuvânt am realizat cu câtă neruşinare vorbea în mine opinia publică,
mai puternică decât convingerile mele intime, şi el a zis, îmi dau
seama şi cred că ai dreptate, dar nu pentru că reprezinţi un ziar
central, ci pentru că fără voia mea şi a domnişoarei Walkovski totul se
va sfârşi destul de curând, dar aş vrea să mă înţelegi, încearcă să
inversezi rolurile, să fii pentru o clipă în locul meu şi în preajma
apusului să te trezeşti cu o asemenea minune, cât timp ai rezista să
spui nu ispitei de a trăi încă o dată ceea ce nu mai credeai de multă
vreme c-o să mai apuci să trăieşti şi, după ce-ai înfrânt sute de ore de
îndoială, în care să-ţi fi spus singur, nu se mai poate, este exclus,
cum biologii exclud reînvierea, în ciuda acestei convingeri ferme, să te
laşi furat de o iluzie şi să mai încerci o dată şi abia atunci să
descoperi ce n-ai descoperit o viaţă întreagă, încearcă, te rog, să-ţi
imaginezi şi, dacă nu reuşeşti, tot ce pot să-ţi doresc este ca la
vârsta mea să te bucuri de o asemenea iubire, ar fi cea mai teribilă
povară pe care ai putea-o purta. » Care este reacţia reporterului,
trimis, după cum ştim, de un ziar central, deci reprezentând punctul de
vedere oficial, eventual morala de partid ? Admiraţia şi, în cele din
urmă, înţelegerea. Maistrul cel copt îl invită să se pună în
locul său şi abia apoi să îndrăznească să judece lucrurile. Este, în
fond, metoda scrisului lui Cornel Nistorescu : de fiecare dată, el
caută, dacă nu să intre în pielea personajelor, măcar să se situeze în
interiorul situaţiei la care se referă. Viaţa nu poate fi cunoscută din
afară. În fine, domnul în etate, în pragul pensionării, se află înaintea
unei operaţii de prostată în urma căreia şansele de supravieţuire sunt
minime. Are cancer şi, dacă scapă cu viaţă, nu va mai fi, oricum,
întreg. Oricum, nu apt pentru iubire. Reportajul acesta este o nuvelă
perfect închegată, iar titlul lui echivalează cu o recunoaştere a
logicii ficţionale de care ascultă. Ceea ce nu înseamnă că respectivul
caz a fost inventat : el a fost decupat dintr-o realitate imposibil de
controlat altfel decât, într-o infimă măsură, de ochiul unui scriitor.
M-aş putea opri la multe alte exemple. Cărţile de
reportaje ale lui Cornel Nistorescu se citesc şi azi cu mare interes şi,
de multe ori, cu sufletul la gură. Eu unul cred că el va rămâne în
istoria presei româneşti nu doar prin activitatea sa de după 1990, ci
şi prin aceste texte de tinereţe, pentru că ele se află în domeniul
sigur al artei literare ; politicul şi tot ceea ce este legat de el îşi
poate afla legitimarea în posteritate doar atunci când atinge excelenţa
sau oroarea. Or, scena politică românească se zbate de ani buni într-o
mediocritate cu efecte, ce e drept, dramatice pentru cei mulţi.
Spre deosebire însă de majoritatea jurnaliştilor de
mucava, înregimentaţi, Cornel Nistorescu are o profesie de bază. El
este reporter. Adică un scriitor extrem de viu.
Bogdan Creţu
(n. 1978, jud. Constanţa) este conferenţiar doctor la Catedra de
literatură română a Facultăţii de Litere, Universitatea « Al.I. Cuza »
din Iaşi. Este autorul, între altele, al studiilor Utopia negativă în literatura română (2008) şi Inorogul la Porţile Orientului. Bestiarul lui Dimitrie Cantemir (2 vol., 2013).
Bogdan Cretu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu