„Lumina nu-i luminã,
ci doar un grai uitat,
încetul cu încetul
chemând întru a fi.”
Aceste versuri strãvezii se gãsesc la finalul poemului Timp alb al
lui Dumitru Ichim din cartea Nelogoditele tãceri/ Heshtjet e pafejura
(Editura Amanda, Buc., 2013), carte ce adunã poezii din cele anterioare
si prin intermediul lui Baki Ymeri trece si în albanezã, crescând ca
douã flãcãri din jarul de pe aceeasi vatrã. Fie si doar soptite de preot
în sfântul lãcas, ridicat de el în Kitchener, din Canada, aceste vorbe
ar trece prin enoriasi si i-ar aduna ca o singurã fiintã sub cupola
înaltã; fie si doar trecute pe filele unei cãrti, ele rãmân pentru poet
si cititor ca o inscriptie înfloritã în piatrã, cu sclipiri de frumusete
si nume.
Ce vor sã spunã primele douã versuri care încep cu o negatie si se
rãstoarnã într-o afirmatie ce este la rândul ei negatie? „Lumina nu-i
luminã, ci doar un grai uitat”. Dar celelalte douã care abia se aud din
pricina uitãrii, „încetul cu încetul chemând întru a fi”? Observãm cum
se rotesc spiralic spre acel „întru a fi”. Stim de la Constantin Noica,
si ca oricare vorbitor din Carpati, functia de deschidere a acestui
„întru” si de lucrare în fiintã. Dar aceastã chemare „întru a fi” cine o
rosteste si cui se adreseazã? Poate graiul uitat sã vorbeascã si sã
cheme? Si mai mult, pe cine priveste? Acest „a fi” se referã la om, la
lume sau la graiul uitat? Sunt întrebãri iscate din nevoia de întoarcere
a omului, a poeziei, la fundamente si la sine. Ele tin de cãile fiintei
si de privirea si exigenta întregului.
Reluãm si desfacem strofa în douã pãrti: primele douã versuri sunt o
afirmatie; celelalte, o functie; primele deschid o perspectivã onticã,
celelalte se încarcã de o sarcinã onticã. Primele se strâng în
identitatea dintre negatia „Lumina nu-i luminã” si afirmatia ce cuprinde
în sine negatia proprie: „ci doar un grai uitat”. Prin aceasta,
contradictia din al doilea termen se întrevede si în primul: ca „grai
uitat” lumina este si, ca grai auzibil, nu este. Ceea ce presupune cã
este o luminã naturalã, vizibilã si o alta nenaturalã, invizibilã si
nefireascã; o luminã a manifestãrilor lumii si o alta ca „ratiuni
divine”, cum s-a zis, ce se aflã ca temei al acestor manifestãri. Sã
citãm din pãrintele Dumitru Stãniloae, ale cãrui cursuri de doctorat, la
catedra de Teologie Dogmaticã Ortodoxã a Institutului teologic din
Bucuresti, Dumitru Ichim le-a urmat: „Lucrurile sunt chipurile create
ale ratiunilor divine plasticizate (…). În starea lor plasticizatã se
reflectã sensul, puterea si viata ratiunilor divine în unitatea lor din
Logosul divin.” (Pr. prof. dr. Dumitru Stãniloae, Teologia Dogmaticã
Ortodoxã, vol. 2, Ed. Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Române, Buc., 1978, p. 7-8, s. n.). Deci este firesc ca, mai
întâi, lucrurile plasticizate, lumea ce ne cade sub simturi,
preotul-poet sã o vadã ca strãbãtutã de o luminã manifestatã, care în
esentã nu este altceva decât o culoare, albul în care sunt strânse ghem
culorile. Ca atare, se întelege de unde decurge aceastã afirmatie.
”Universul e o culoare/ la fel ca si mãrul si spinul.// Timpul e iarãsi
culoare/ la fel ca si dorul si frica.” La care se adaugã, în al doilea
rând, sarcina omului, misiunea de a se înscrie pe calea reîntoarcerii, a
purtãrii luminii manifestate, desfãcutã în culori sau strânsã într-una,
spre acele „ratiuni divine” aflate în unitate în Logosul divin. „Mã duc
la izvor/ cu toate culorile mele – / murmurãtoarele în sipotul-cuvânt/
de-a albul spre alb spre mai foc.” (Culoare, s. n.). Nu este vorba de
culoare ca fiind o perceptie subiectivã sau o „calitate secundarã” a
obiectelor, asa cum o distingea prin zorii empirici John Locke, ci de o
deslusire a modului de a fi al luminii si de o instituire poematicã ce
tine omul în legãturã cu fiinta si divinitatea. Mai degrabã zbaterea lui
Goethe privind geneza culorilor ca raport între luminã si umbrã sub
stringenta totalitãtii (vizibilã si în „legea contraculorii”), culorile
fiind „fapte ale luminii, fapte si pãtimiri” (Cu privire la Teoria
culorilor, Secolul 20, nr. 7-8-9, 1982, p. 161), vine în consonantã cu
desfacerea si refacerea luminii. Poate vorba goetheanã pãtimiri ale
luminii este plinã si grea de sens. Ultimele douã versuri din acelasi
poem o spun. Mi-e albul culoare,/ sau frica de moarte?”.
Si omul urmeazã aceeasi desfacere pentru refacere, precum lumina,
spre Logos. Cuvântul, „ratiunile divine” sunt dintr-un început si într-o
miscare de fiintare în toate cele trei ipostase: Tatãl, Fiul si Sfântul
Duh. Logosul divin îsi pune în sine diferenta: lumea si omul. Prin
numire si facere. Fiindu-i asemenea, omul poartã în sine si diferenta.
Este fãcut si din lut si din aburul ce s-a suflat peste el. Metafora
Olarului si a vasului de strâns lacrimi trec din Biblie prin multe poeme
ale lui Dumitru Ichim. De cele mai multe ori, implicit. Ceea ce este
plasticizarea pentru lucruri este si pentru trupul omenesc, dar, prin
aburul ce i s-a suflat „în nãri”, omul si diferã, este subiect uman
„creat ca chip al Persoanei Logosului”. El cuprinde în sine si
identitatea si diferenta, de unde chemarea de a o supune pe ultima
negãrii. În cuvintele pãrintelui Dumitru Stãniloae, omul, persoana umanã
„e chematã la existentã ca partener creat al Cuvântului lui Dumnezeu
cel personal, ca un chip al lui însusi, pentru a gândi si ea, în
calitate de subiect, ratiunile obiective ale lucrurile împreunã cu
Cuvântul dumnezeiesc, subiectul gânditor originar al lor.” (op. cit., p.
8). Pentru a se deschide vietii, omul mai este trecut si printr-un
„somn adânc”, ca dintr-o coastã sã i se facã femeia. Astfel, se intrã în
devenire si se deschide mortii, se alunecã în diferentã si negare
urmând sã se recupereze ceea ce este de recuperat. Mai trebuie spus cã
somnul acesta de la început are o functie geneticã. Nu este aici locul
sã-i o descifrãm, ci doar de amintit cã Dumitru Ichim îl asazã la
rãdãcina vietii si a mortii, a timpului: „Înainte de apã mi-e sete de
somn,/ înainte de foc mi-e sete de somn,/ înaintea aerului am rãsuflat
din somn/ pânã când somnul s-a fãcut pãmânt// în palmele
Plãsmuitorului.// Mi-e sete de somn/ si as sãri peste gardul somnului
mare/ dar mi-e fricã:/ ce se va întâmpla dacã nici moartea/ nu are somn
deajuns/ si n-o sã mai pot adormi?” (Cersetorii somnului). În fine, aici
se desface si se strânge un nod dialectic, de identitãti si diferente,
de repetare a celor din planul divinitãtii în planul omenesc. De nastere
a dramei si de manifestare a iubirii divine. Datoritã alunecãrii omului
tot mai mult în lumea manifestatã, a uitãrii identitãtii sale cu
Cuvântul (acesta rãmânând un „grai uitat”), se cautã recuperarea omului.
Din prea multã iubire a Divinitãtii. Si se „instituie” termenul
mijlocitor, adicã Iisus. Tatãl îsi dã pe unicul Fiu pentru a fi om, cu
tot ce presupune aceasta, de trecere cu moarte pre moarte cãlcând, spre
a-i arãta omului Calea, Adevãrul si Viata. Calea mântuitoare a Învierii.
Un model pentru recuperare, un model al Jertfei! Cele douã „tãceri”, a
Divinitãtii si a omului, „nelogodite”, cum zice si titlul cãrtii, sunt
aduse în logodnã si, prin înscrierea omului pe calea jertfei, în
nuntire. De aceea Iisus este numit si Mire. Astfel se lumineazã traseul
liturgic al devenirii Divinitãtii si mântuirii omului.
Cine se supune acestui traseu vede identitãti si diferente pe orice
treaptã de pãsire, în sine si în lume, la orice nivel ontic al fiintei,
si cautã sã le împlineascã, sã le depãseascã. Dumitru Ichim o stie si
încearcã sã le cunoascã, sã le instituie poematic. În sprijin aduce
harul si pãmântul roditor pentru unele „seminte” din textele sacre, dar
si fapta. Îl ajutã Biblia de pe masa din altarul bisericii. Cu
învãtãturile ei, cu pildele lui Iisus si descifrãrile lui Pavel. Mai
întâi, lumea manifestatã se vede în transparentã: cu spatiul, timpul si
cauzalitatea având o „fatã” imanentã si alta transcendentã. Timpul, pe
de o parte, apartine lumii si este „geamãn” cu omul, pe de alta, îi
înseamnã traseul liturgic cu „pietre” albe si-i este negeamãn si alb.
„Grâne de foc si constelatiile noptii/ sunt gata sã mã nascã,/ dar nu
mi-e geamãna orã/ a luminii/ trezitã încã în bobul de mustar.” (Timp
geamãn, s.n.). Dar nu s-ar vedea astfel, dacã nici omul n-ar fi prins în
despãrtire: suflet si trup. Toate ale lumii îi sunt, în primã instantã,
gemene („Când ramul tãu ca visul e,/ ce-ti amintesti caisule,/ tu
gemãnarea mea din început?”, Metempsihozã, s. n.), ca apoi sã-i fie
diferite, negeamene. Iatã coordonatele spatio-temporale ale miscãrii de
desfacere a sufletului de trup, de cele ce nu-s: „Când noaptea-i peste
lucruri/ si vrea sã intre-n mine/ îi las ce nu-s/ mutând din spatiul
negru, ca la sah,/ un mugure în timpul sfânt si alb.” (Timp alb, s. n.).
Spatiul, datoritã zbaterii sufletului, este si el alb; dar sub povara
dramei omenesti se strânge si devine apãsãtor, opac: „tavanul mut”
asteaptã nevzuta mânã sã scrie: „mene, mene techel upfarsin” (Precum
tavanul mut al scrisului de înger). Cauzalitatea se sprijinã în cele
neimanente, cu o vorbã a poetului, pe „toiagul de cearã” al omului, al
topirii si al flãcãrii acestuia. Se trãieste acut sentimentul de
„închidere” în trup si de „deschidere, de iesire în cele proprii, ale
luminii. De aceea, tot universul poematic al lui Dumitru Ichim se umple
de alb, pânã si soaptele sunt albe, dalbe, toate cerând „a doua
înflorire”. Se vãd în expunere determinante ale lumii si omului ca fiind
aceleasi si neaceleasi, de început, de zbatere si mântuire: „Bãtrâna
torcând,/ pe tãrmul celor trei zile/ de sub ziuã, îsi rãsuci fusul/ si
cu amurg îmi grãi:// «Soarele si-a cunoscut apusul,/ dar tu pe cine
cauti?/ Pari un strãin si tânãr. Pe-aici cei dusi se duc/ spre tot ce
nu-i a nu-i.»” (Marea din ziua întâi, s. n.). Pe acest traseu omul pare
„un strãin si tânãr”, adicã sufletul este ceva strãin în temnita
imanentei, si tânãr spre cele ce sunt ale Logosului. Cât de aproape
rimeazã cu celebrul vers „Ceva strãin este sufletul pe acest pãmânt” al
lui Trakl, din poemul Primãvara sufletului, minunat descifrat de
Heidegger! Dar sã subliniem ce este de subliniat: Dumitru Ichim reuseste
prin dubla negare, „tot ce nu-i a nu-i”, sã dea afirmarea celor ce
sunt, adicã a Celui ce a spus din mijlocul rugului aprins sau din
înclestarea cu Iacob: EU SUNT CEL CE SUNT. Si mai reuseste sã vadã chiar
în aceastã Identitate Supremã „tâlcul greu” al recuperãrii si mântuirii
omului prin Marea Dramã si Jertfã a Fiului. Cum se deschide si se
închide fãrã închidere acest inel divin! Dar sã reauzim, odatã cu
preotul-poet, Vocea: „– Descaltã-te,/ se auzi din rugul de foc
nemistuit;/ e preînchipuire, de vrei semn –/ a descãltãrii de grãunt!/
Nu întreba de tâlcul greu!/ Pe-aceleasi urme Dumnezeu/ spre tine s-o
întoarce de pe lemn/ îmbrãtisându-te descult!” (Rugul aprins). Cât de
simplu se desluseste legea dialecticii si a mântuirii în aceastã
întoarcere de pe cruce a Fiului cãtre om spre a-l îmbrãtisa „descult”,
dupã „descãltarea de grãunt”! În alte locuri, aceasta este numitã „a
doua înflorire”.
De aceea, nici o suferintã nu e prea mare sub lumina crucii! Durerea
pricinuitã de moartea sotiei îi naste seria de „poeme pentru Flory” (Nu
stiu dacã mai era cer, Floare mortii, Aniversarea puntii albe, Am uitat
sã te întreb, Epiclezã s. a.), însã aceastã durere „se stinge” usor si
lãcrimarea se sterge ortodox în lumina credintei. Dumitru Ichim nu se
„ceartã” cu moartea precum catolicul Johannes Tepl la pierderea prea
frumoasei sotii Margareta, în celebrul text cu numele „dat”, Plugarul si
Moartea, si nici nu si-o închipuie tânjind dupã vreo amintere
pãmânteascã, precum Lisie din poeziile „dezgropate” ale lui Dante
Gabriel Rossetti. El doar îi „aude” spovedania, prea grea de sensuri
mântuitoare („Am sãvârsit pãcatul cel de moarte,/ dar nu îndeajuns ca sã
fiu moartã;/ sã facem pace si mã iartã,/ iar jurãmântul meu de adevãr/
fie-mi fãclia;/ n-am rezistat ispitei/ de a musca din mãr/ sã vãd mãcar o
datã-n viatã/ cum ar putea sã guste/ vesnicia.”, Spovedania lui Flory)
si se „proiecteazã” într-o viziune la Cina cea de Tainã, între „pescarii
alesi”, îndrãznind sã cerseascã lui Iisus „o fãrãmãturã” din pâinea
frântã si pentru „flãmânda si sãrãcuta de afarã” (Epiclezã).
Si încã mai dinapoi, din miezul genetic al omului, acesta este
înscris pe trasul liturgic – oricât s-ar rãtãci în uitare – si este
chemat sã repete Marea Dramã si Jertfã a Fiului. În pofida celor ale
humei, el poate sã strige din tot sufletul: „Cred, Doamne, ajutã
necredintei mele!”. Si preotul-poet o transmite enoriasilor-cititori: „-
Crezi tu?/ – Cred, Doamne, ajutã necredintei mele/ si dacã poti,/ sã nu
mã mai pândeascã/ nici iarba si nici steaua, / chiar peste florile de
gheatã/ ce vor sã Te cunoascã,/ trage la noapte, când mã rog,/ ca pe-un
amin – perdeaua.” (Ajutã necredintei mele, s. n.). Este piatra de temei a
poeziei lui Dumitru Ichim.
Pe aceastã „piatrã” lucreazã poematicul si imaginatia poetului.
Sensuri biblice si pilde ale lui Iisus se vãd prin materia poeticã
precum pietrele albe prin apele prea repezi ale unui râu de munte. Ele
îi rãsar în fatã „întâmplãtor” gratie uimirii, si neîntâmplãtor datoritã
credintei. Creatia îsi lasã mai peste tot sã se vadã „clipiri” din
„ratiunile divine”, noi le zicem epifanii ale Creatorului. Dumitru Ichim
„se trezeste” cu unele în fatã, prin cultura religioasã si prin
deschiderea poematicã. El se foloseste de „plasa” lor, ca pescar în
slujba Cuvântului. Nu se sprijinã pe virtutile metaforei, pentru o
trecere dincolo, cum s-a zis – , ci pe cele ale simbolului, care
înseamnã o trecere dincoace. Pe ambele trasee, fireste, se atinge
manifestarea de cele ce sunt, dar pe aceastã din urmã cale strãlucirea
poate sã fie mai puternicã. Si nu de putine ori, uluitor de periculoasã.
Cumplitã, pentru cel ce se apropie „încãltat”. Dar fãrã sã le urmãrim,
sã spunem repede cã Dumitru Ichim îmbuneazã din aceste simboluri,
„pilde”, si le trece în poezie, metaforic zis, doar atingându-le cu o
aripã. Executã o „bresã”, spre lumina nefireascã, nu în ele, ci cu ele,
cu lumina lor, în lumea manifestatã. De pildã, constitutia teandricã a
bisericii se alege sub un vãl al manifestãrii: „Doar privirea de copil
dã/ pãpãdiei semuire/ împãrãtiei Tale./ Descultã si sãracã/ e poate
singura ta pildã/ despre/ a doua înflorire.// Cum trupul Tãu/ ne va
cuprinde pe toti/ în aceeasi bisericã?// Doar privirea de copil dã/
pãpãdiei semuire/ prin neînteleasa pildã/ despre a doua înflorire – /
îmbrãtisarea sfericã.” (Apocatastazã, s. n.). În ochii copiilor se
oglindeste Dumnezeu, s-a spus, dar, iatã, si lumina teandricã a
bisericii. Sau invers, face cu ele o „bresã” în lumea nemanifestatã, a
„graiului uitat”, a Logosului divin. Pilda celor zece fecioare, în care
cele cinci nechibzuite, fãrã untdelemn pentru candele, rãmân în afara
usii când vine Mirele, se deschide printr-un adaos mijlocitor si
sofianic: „Cinci erau nebune./ Cinci întelepte.// Dar cea de-a
unsprezecea -/ Fecioara -/ se ruga Mirelui pentru toate zicând:/ Si
ierbii/ si crinului/ si lunii/ si stelelor/ si soarelui fã-le un semn/
din inima mea pentru Tine/ ca sã le torn în candeli untdelemn!” (A
unsprezecea orã, s. n.).
În fine, se poate conchide cã poetul-preot, Dumitru Ichim, îsi
sprijinã creatia poeticã pe texte biblice, despre diferenta din miezul
Divinitãtii si pe cea „derivatã” din sânul omului, si cã are privirea
fixatã înduiosãtor pe termenul mijlocit si mijlocitor, adicã pe chipul
prea omenesc si divin al lui Iisus. Uitarea „graiului” este doar o
încercare a devenirii mântuitoare. De aceea, smerit, Dumitru Ichim
împrãstie câteva seminte pentru roadã, spunând, aproape în soaptã, cã
una dintre acestea este chiar fãptura omeneascã. Sãmânta de pret care
trebuie sã încolteascã din moarte, sã creascã prin moarte si sã
înfloreascã peste moarte. Ca rodul sã-i ajungã în cer. Precum Iisus.
(Despre fapta sa, este de ajuns sã amintim cã Dumitru Ichim s-a
nãscut cu un ceas înaintea Sãrbãtoririi Adormirii Maicii Domnului, în
1944, la Dãrmãnesti – Bacãu, luînd numele si prenumele tatãlui sãu,
cântãret al bisericii de acolo, cã a trecut prin Seminarii teologice din
tarã si strãinãtate, cã si-a dat doctoratul cu teza The Orthodox
Liturgy and the World si a ajuns, în cele din urmã, preot la Parohia
„Sf. Ioan Botezãtorul” din Kitchener, Canada. (S-a cãsãtorit cu Florica
Batu, poetã de sânge aromân, tatãl ei aromân originar din Albania.). Mai
mult, cã efortul sãu teologic si de aplecare apostolicã si-a adãugat
izbânda zidirii unei noi biserici, sfintitã pe 14 august 1994, exact
când el si-a rotunjit cinci decenii de viatã. Copil, primeste darurile
botezului în biserica din Dãrmãnesti si ca preot le „ofere” copiilor si
românilor din Canada. Simbolic traseu, subliniat si de titlul tezei de
doctorat si de hramul bisericii!)
Dumitru Velea

Vă propune o călătorie în lumea artelor, oferindu-vă articole despre lansări de carte şi reviste, recenzii, interviuri cu scriitori renumiti, dar si cu tinere condeie. De asemeni veţi avea parte de concursuri literare, de o categorie alocată iubitorilor de epigrame, dar şi de o alta pentru cei care stiu că un popor fără istorie nu are viitor. REVISTA CHRONOS-PENIŢA DE AUR
Bine aţi venit!
Revista Chronos şi Agenţia izvor de cultură promovează arta, de aceea vă aşteptăm cu informaţii despre evenimente culturale: lansări de carte şi reviste, vernisaje, prezentări de artă fotografică. De asemeni aşteptăm să fim contactaţi de scriitori consacraţi sau mai putin consacraţi, pentru a le publica opera. Contactaţi-ne pe adresa: izvordecultura@yahoo.com
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu